اخبار امیدبخش از وین

این روزهای خبرهای خوبی از مذاکرات وین و به نتیجه رسیدن تلاش‌ها در زمینه احیای برجام به گوش می رسد که در همین ارتباط می تون به توییت جدید میخائیل اولیانوف و ابراز امیدواریش برای دستیابی به تکمیل موفقیت‌آمیز مذاکرات وین اشاره کرد. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس: نماینده دائم روسیه نزد سازمان های بین المللی در وین در صفحه توئیتر خود با اشاره به اینکه ما به تکمیل موفقیت‌آمیز مذاکرات درباره برجام نزدیک هستیم، نوشت: عالی! روسای هیات‌های E۳ (آلمان، فرانسه و انگلیس) باید چند روز وین را ترک کنند اما تیم‌های آن‌ها برای مذاکرات بیشتر در پایتخت اتریش در دسترس خواهند بود! این دلگرم‌کننده است!

وزیر امور خارجه کشورمان هم در ادامه دیدارهای خود در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار کرد و در بخشی از این جلسه در خصوص مذکرات رفع تحریم های ایران در وین، با اشاره به جدی و فشرده بودن گفت‌وگوها خاطرنشان کرد: پیشرفت‌ها در روند مذاکرات قابل توجه است، اما هنوز طرف مقابل در برخی موضوعات کلیدی باید در تامین حقوق و منافع مشروع ایران باید تصمیمات جدی سیاسی اتخاذ نماید و اراده عملی خود را نشان بدهد.

آنتونیو گوترش هم ضمن تایید دیدگاه ها و نگرانی های انسان دوستانه جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران و تداوم جنگ در یمن، در خصوص موضوع مذاکرات وین و برجام هم تاکید کرد، همه منتظریم که یک توافق مورد قبول همه طرف ها برای اجرایی شدن هرچه زودتر توافق از سوی طرف های مذاکره و تامین منافع ایران حاصل شود.

در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، حسین امیر عبداللهیان همچنین با وزیر خارجه آلمان آنالنا بربوکـ، ملاقات و در خصوص موضوعات دوجانبه، منطقه و بین المللی به بحث و تبادل نظر پرداخت.

وی در این دیدار با رد برخی اظهارات در خصوص تعیین ضرب الاجل های ساختگی، تاکید کرد تهران کیفیت توافق را در کنار عنصر زمان میبیند و اگر همین‌امروز به خواسته های مشروع تهران توجه شود میتوان در وین به توافق دست یافت. وی تاکید نمود ضروری است در این گام های آخر طرف مقابل اشتباه محاسباتی نکرده و مذاکرات را به فضای رسانه ای نکشاند.

وزیر خارجه کشورمان در دیدار با ووپکه هوکسترا وزیر امور خارجه هلند هم بر ضرورت رفع همه تحریم‌های ناهمخوان با برجام و توجه به رعایت خطوط قرمز ایران تاکید کرد.

به گفته سخنگوی کاخ سفید هم در طول هفته گذشته پیشرفت قابل توجهی در این گفت وگوهای وین حاصل شده است.

جن ساکی در یک نشست خبری درباره آخرین تحولات در مذاکرات رفع تحریم های ایران که این روزها در وین، پایتخت اتریش در جریان است، اظهار داشت: احساس ما این است که در طول یک هفته گذشته پیشرفت قابل توجهی حاصل شده است و ادامه نیز دارد اما تا زمانی که بر سر همه چیز توافق نشود، هیچ توافقی به دست نخواهد آمد.

به اعتقاد حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی هم، غرب مجبور است شرایط ایران را بپذیرد تا ایران هم تعهدات خود را انجام دهد. اکنون توپ در زمین آمریکاست و تا آمریکا شرایط ایران را نپذیرد امکان توافق وجود ندارد. آمریکا هزینه خروج خود از برجام را خودش باید بدهد نه از جیب ایران.

به نظر می‌آید پیشرفت در مذاکرات برای رسیدن به توافقی مرضی الطرفین به بیش از ۹۸ درصد و هیات‌ها به کفایت مذاکرات رسیده‌اند و توافق در انتظار تصمیمات سیاسی در دو سوی میز است.

مذاکرات وین برای احیای برجام در روزهای اخیر به تبادل آخرین پیشنهادها و دیدگاه‌های طرف‌های مختلف برای عبور از معدود اختلافات باقی مانده گذشته است.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات