جهرم و خفر فارس به وضعیت قرمز کرونایی بازگشتند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم استان فارس گفت:هر چند ۸۰ درصد از جمعیت جهرم و خفر دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند اما به دلیل استقبال نکردن افراد باقی مانده،وضعیت این دو شهرستان قرمز شده است. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس: محمد رحمانیان با اشاره به اینکه با توجه به وضعیت قرمز، افزایش آمار بستری و مرگ و میر ادامه خواهد یافت، اضافه کرد: میانگین دریافت واکسن دانش‌آموزی نیز در کشور حدود ۸۰ درصد است که در جهرم و خفر این عدد حدود ۷۰ درصد است. این موضوع نیز عامل مهم دیگری است که باعث می‌شود سطح ایمنی در دو شهرستان به وضعیت مطلوبی نرسد.

وی ابراز کرد: متاسفانه در هفته گذشته چهار بیمار دیگر در بیمارستان پیمانیه جهرم بر اثر ابتلا به کرونا در حالی جان خود را از دست دادند که اگر واکسن دریافت کرده بودند، شاید سرنوشت دیگری در انتظارشان بود.

وی ادامه داد: کرونا جان یک خانم ۳۸ ساله، از اتباع خارجی ساکن جهرم را بدون هیچ بیماری زمینه‌ای گرفت. این بیمار متأسفانه نه تنها برای دریافت واکسن اقدام نکرده بود، هنگام بیماری نیز خود را به موقع به بیمارستان نرسانده بود.

وی گفت: خانم ۸۶ ساله اهل سیمکان جهرم نیز هیچ دز واکسنی دریافت نکرده بود و متأسفانه مردی ۶۰ ساله از جهرم به دلیل ابتلا به کرونا در حالی جان خود را از دست داد که تنها یک دز واکسن دریافت کرده بود.

رحمانیان اضافه کرد: با توجه به آنچه که ما در بیمارستان و درمانگاه‌ها مشاهده می‌کنیم، عقلانی‌ترین راه برای مقابله با کرونا تزریق واکسن است. تا امروز فقط حدود ۶۰ درصد از جمعیت تحت پوشش دانشگاه هر دو دز واکسن را دریافت کرده‌اند.

خطر جدی، واکسن نزده ها و اطرافیانشان را تعقیب می‌کند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت:‌دریافت نکردن به موقع واکسن ضد کرونا، عادی پنداری، سهل‌انگاری و کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، آمار روزانه مبتلایان و بستری ها در بیمارستان پیمانیه را افزایش داده است.

رحمانیان ادامه داد: در روزهای اخیر با افزایش آمارهای ابتلا و بستری در بیمارستان پیمانیه مواجه هستیم و این موضوع نگرانی خطر ورود به وضعیت قرمز در شهرستان را دو چندان کرده است.در حال حاضر ۱۲ بیمار با درگیری ریوی بالا و وضعیت حاد تنفسی در بیمارستان پیمانیه بستری هستند. ۸ نفر از آنها درگیری ۸۰ درصد به بالا و ۴ نفر نیز درگیری ۶۰ درصد به بالا دارند.

وی گفت: تاکنون ۲۶۷ هزار و ۷۴۰ دُز واکسن به گروه‌های هدف شهرستان جهرم تزریق شده که از این بین ۱۵۱ هزار و ۶۲۳ نفر نوبت اول و ۱۱۴ هزار و ۹۸۵ نفر دز دوم و یک هزار و ۱۳۲ نفر دز سوم واکسن را دریافت کرده‌اند ولی کماکان تعداد زیادی از واجدین شرایط در گروه‌های مختلف بخصوص گروه های سنی ۱۸ تا ۳۰ سال و سالمندان ۷۰ سال به بالا که از گروه‌های پر خطر جامعه به شمار می‌آیند برای دریافت واکسن مراجعه نکرده‌اند.

رئیس دانشگاه پزشکی جهرم بیان کرد: اکثر موارد بستری و مبتلایان یا واکسن را دریافت نکرده اند و یا تنها یک دز واکسن دریافت کرده‌اند.

رحمانیان ادامه داد: یکی از دلایل افزایش آمار بستری‌ها و آمار مرگ‌ومیر مراجعه دیر هنگام مبتلایان است، بنابراین شایسته است در صورت بروز علائم در افراد هرچه سریع تر به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی ضمن ابراز نگرانی از پایین بودن آمار مشارکت و مراجعه برخی از گروه‌های هدف برای دریافت واکسن گفت: پیامد این سهل انگاری افزایش آمارهای مربوط به ابتلا، شدت یافتن بیماری و در نتیجه بستری و افزایش آمار جان‌باختگان را به دنبال خواهد داشت و در صورت تداوم این روند به زودی شاهد تغییر وضعیت این شهرستان به رنگ قرمز خواهیم بود که سلامت تمام جامعه را تهدید می‌کند.

رحمانیان از واجدین شرایط بالای ۱۲ سال در شهرستان جهرم دعوت کرد تا هرچه سریعتر به نزدیکترین مرکز تجمیعی واکسیناسیون مراجعه کرده و واکسن خود را دریافت کنند.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات