افزایش ۱۰۰ درصدی پرداخت تسهیلات بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

وزیر امور اقتصادی و دارایی در «آیین رونمایی از وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد» گفت: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تنها بانکی است که توسط بانک‌های دولتی مدیریت و سهامداری می‌شود. در حال حاضر میزان تسهیلات‌دهی این بانک از سالی یک و نیم میلیون به سه میلیون فقره رسیده است.

پایگاه خبری مطبوعات فارس به نقل از روابط عمومی و امور مشتریان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به نقل از شادا، دکتر «سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی در«آیین رونمایی از وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد» گفت: در ستاد اقتصادی دولت برای اینکه هدف‌گذاری عدالت مالی را به درستی پیش ببریم، چاره‌ای جز تأکید ویژه بر شاخص شمول مالی نداریم. یعنی دسترسی‌های عموم طبقات جامعه را به خدمات مالی، بیشتر، سهل‌تر و ارزان‌تر به عنوان سه رکن عدالت مالی در دستور این ستاد دهیم.
وی در ادامه بیان کرد: همه تلاش‌هایی که در این خصوص در وزارت اقتصاد صورت گرفته، مانند طرح افزایش توثیق، سامانه ستاره برای سهل کردن دسترسی مردم تا سفته و برات الکترونیکی و تسهیلات خرد بدون ضامن از جمله خود تقویت بانکداری قرض‌الحسنه همه در راستای ایجاد همین عدالت مالی و دسترسی بیشتر عامه و طبقات مختلف مردم با هزینه کمتر و آسان‌تر به خدمات مالی است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین اظهار داشت: در سال جاری ۲ گام بلند در حوزه بانکداری برداشته شد؛ در گام اول که در شهریور ماه و با پیگیری های وزارت اقتصاد و همکاری شورای پول و اعتبار و همچنین رئیس کل بانک مرکزی رخ داد، موفق شدیم فرآیندهای اخذ کارمزد تسهیلات قرض‌الحسنه را از مدل یکپارچه ۴ درصد کارمزد خارج کنیم که آنچه امروز در حال رونمایی است ثمره این تلاش و همکاری است.
خاندوزی همچنین متذکر شد: گام دوم نیز در آبان ماه برداشته شد که اساسنامه نمونه بانک‌های قرض‌الحسنه تعیین تکلیف شد و از بخش‌های بانکداری اسلامی، شورای پول و اعتبار، صاحب نظران و متخصصان این حوزه جای تشکر دارد که ما را در این خصوص یاری کردند.
وی سپس اضافه کرد: ریل‌گذاری جدید در حوزه بانکداری اساساً سبب شد تا ما نگاه ویژه و جدیدی به بانک‌های قرض‌الحسنه با اساسنامه و تیپ متفاوتی از اختیارات و قواعد تنظیم‌گری داشته باشیم و همچنین این اجازه را برای کاهش کارمزدها و سهل کردن دسترسی‌ها داشته باشیم.
خاندوزی در ادامه با ذکر آماری در خصوص پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه نیز گفت: در پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۲.۵ درصد از نقدینگی کشور در بانک‌های قرض‌الحسنه سپرده‌گذاری شده بود. این عدد در پایان شهریور ۱۴۰۲ به بیش از ۴ درصد نقدینگی رسید که نشان می‌دهد علی‌رغم همه مسائل مختلف سهم و نسبتی که بانک‌های قرض‌الحسنه در طول ۲ سال اخیر از مجموع نقدینگی‌ها و تسهیلات بانکی برده‌اند، سرعت بیشتری نسبت به سایر بانک‌ها داشته‌اند.
وی افزود: از سوی دیگر، یک اتفاق مبارک دیگر نیز در این بخش رخ داده داده که در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران منتظر آن هستیم و این مسیر کاهش کارمزدها یا حتی پرداخت تسهیلات بدون کارمزد است که از انتهای آذر ماه در این مجموعه نیز آغاز می‌شود.
افزایش ۱۰۰ درصدی پرداخت تسهیلات بانک قرض‌الحسنه مهر ایران
خاندوزی همچنین با ذکر آماری از پرداخت وام های قرض‌الحسنه گفت: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تنها بانکی است که توسط بانک‌های دولتی مدیریت و سهامداری می‌شود. در حال حاضر میزان تسهیلات‌دهی این بانک از سالی یک و نیم میلیون به سه میلیون فقره رسیده که این اتفاق مبارک و قابل توجهی است.
وی اضافه کرد: در میزان افزایش پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه نسبت به سال ۱۴۰۰ در ۱۴۰۱ نیز ۹۰ درصد افزایش و در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل حدود ۱۰۰ درصد افزایش مشاهده می‌شود. از سوی دیگر دولت به افزایش سرمایه این بانک نیز توجه کرد، به‌طوری که در آغاز کار دولت ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که در سال بعد به ۵هزار میلیارد تومان رسید و اکنون نیز ۸هزار میلیارد تومان سرمایه دارد، که نشان‌دهنده توجه ویژه سیاستگذاران به بحث قرض‌الحسنه در کشور است.
خاندوزی در پایان ابراز امیدواری کرد که با کمک همه اجزای اقتصادی کشور پرداخت قرض‌الحسنه خرد از سقف کنترل ترازنامه بانک‌ها خارج شود تا سبب رضایتمندی مردم برای رفع نیازهای خرد آن‌ها باشد.

برچسب ها :
 
از   3   رای
2.62

عکس های خبر

نظرات