کشف فرار مالیاتی مالکان املاک تجاری فارس

طبق آخرین گزارش‌های دریافت شده از اداره کل امور مالیاتی، با کشف فرارمالیاتی مالکان املاک تجاری که اظهارنامه مستغلات ارایه ندادند حدود ۴۱هزار مؤدی مالیاتی جدید در استان فارس شناسایی شده است. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس: هفته گذشته بود که اداره‌کل امور مالیاتی فارس اعلام کرد که به منظور افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق شناسایی منابع و پایه‌های جدید مالیاتی بدون فشار مضاعف به واحدهای تولیدی و سایر مالیات دهندگان فعلی، شناسایی اشخاص فعال در حوزه فروش گوشت قرمز در شهر شیراز آغاز و فرار مالیاتی ۶۷۰ میلیارد ریالی در حوزه توزیع کنندگان گوشت قرمز کشف شد.

بر اساس اطلاعات استخراجی توسط بازرسی این اداره کل، مالیات محاسبه شده در سال های ۱۳۹۵ لغایت ۱۴۰۰ برای این افراد بیش از ۶۷۰ میلیارد ریال بوده که شامل ۵۲۰ میلیارد ریال اصل مالیات و ۱۵۰ میلیارد ریال جرائم غیرقابل بخشودگی است که به منظور پیشگیری از تضییع حقوق دولت و رعایت عدالت مالیاتی، برای این افراد پرونده مالیاتی تشکیل و مطالبه مالیات‌های متعلقه در دستور کار قرار گرفته است.

کشف فرارهای مالیاتی در پوشش خیریه

اوایل مهرماه نیز اداره‌کل امور مالیاتی فارس از فرارهای مالیاتی در پوشش خیریه خبر داد و اعلام کرد برخی فعالان اقتصادی با تشکیل و ثبت صندوق قرض‌الحسنه و یا متمرکز کردن فعالیت‌های مالی خود در این صندوق‌ها اقدام به کتمان درآمد و فرار مالیاتی می‌کنند که اداره‌کل امور مالیاتی فارس اقدام به شناسایی این متخلفان کرده است.

در آن مقطع زمانی تعداد ۲۴۷ صندوق قرض‌الحسنه در استان فارس در سامانه کد اقتصادی اداره کل امور مالیاتی این استان دارای ثبت‌نام بوده که از این تعداد، ۳۰ صندوق قرض‌الحسنه مربوط به فعالیت صنف‌های مختلف از جمله سنگ، آهن، رستوران، لوازم بهداشتی و ساختمانی و لوازم الکتریکی هستند شناسایی شده و ۶مورد آن در اجرای ماده ۱۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم مورد بازرسی قرار گرفت اسناد که نتیجه آن شناسایی تعداد یک هزار و ۴۷۴ مودی با گردش مالی بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده است که تاکنون تعداد ۶۰۸ دوره و عملکرد، مشتمل بر ۱۳۶ مودی با مبلغ پنج هزار و ششصد میلیارد تومان فروش و مبلغ ۲۸۳ میلیارد تومان مالیات شامل مالیات عملکرد، ارزش افزوده و کتمان مورد مطالبه قرار گرفته و اوراق تشخیص تعدادی از این مودیان صادر و مابقی نیز در مرحله تهیه گزارش رسیدگی و صدور برگ تشخیص مالیات جهت مودیان مربوطه است.

هم‌اکنون نیز با کشف فرارمالیاتی مالکان املاک تجاری که اظهارنامه مستغلات ارایه ندادند، ۴۱هزار مؤدی مالیاتی جدید در استان فارس شناسایی شده است.

این در حالیست که سالانه هزاران میلیارد از کسری بودجه کشور نیز شامل فرارهای مالیاتی می‌شود؛ اقدامی خلاف قانون که با هدف پرداخت نکردن مالیات‌ انجام و در نهایت منجر به اقتصاد زیرزمینی، رانت‌ خواری، قاچاق و گسترش فساد مالی و حتی اداری در کشور می‌شود.

اهتمام دولت سیزدهم برای جلوگیری از فرار مالیاتی

هرچند در سال‌های اخیر اقدامات مؤثری برای اصلاح نظام مالیاتی و افزایش سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی و هزینه‌های دولت، از طریق شناسایی و مبارزه با فرار مالیاتی و در عین حال حمایت از بخش تولید صورت گرفته است، به‌نحوی که درآمدهای وصول‌شده در ۲سال اخیر با به جای گذاشتن حد نصاب‌های جدید، رشد بیش از ۵۰درصدی داشته و همچنین کل درآمدهای مالیاتی وصول شده در کشور مجموع مالیات‌های مستقیم و کالا و خدمات، گمرک و عوارض با میانگین رشد سالانه حدود ۶۵درصد در ۲سال اخیر به مبلغ ۶.۵۵۸هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱افزایش یافته است.

می‌توان گفت یکی از اهداف دولت سیزدهم جلوگیری از فرار مالیاتی است. این دولت در امر مالیات‌ستانی، ضمن کاهش مالیات بر تولید، تأکید بسیاری بر اخذ مالیات بر فعالیت‌های سوداگرانه داشته است.

از سوی دیگر کاهش فشار بر صاحبان مشاغل، اصناف و کسبه خرد و کوچک و تمرکز بر اشخاص حقیقی و حقوقی دانه‌درشتی که احتمال فرار مالیاتی دارند از دیگر برنامه‌های محوری و دارای اولویت سازمان امور مالیاتی کشور در سال پیش روست.

در واقع دولت سیزدهم عزم خود را جزم کرده تا چتر مالیاتی‌اش را به‌گونه‌ای پهن کند که تبعیض مالیاتی کاهش یابد و دانه‌درشت‌ها در این تور گرفتار شوند.

۴۰‌ درصد اقتصاد ایران مالیات نمی‌دهد

به گفته معاون وزیر اقتصاد بیش از ۴۰ درصد اقتصاد ایران یا مشمول مالیات نیست و یا معاف از مالیات است.

استاندار فارس نیز همواره بر ضرورت اتخاذ راهکارهایی برای جلوگیری از فرار مالیاتی تأکید کرده و در خصوص گزارش‌های مربوط به فرار مالیاتی برخی از اقشار جامعه معتقد است مجموعه دانشگاه و دیگر نهادهای مربوطه باید نظارت‌ها در زمینه کشف تخلفات را بیشتر کنند تا با شفاف سازی دوباره، اعتماد از دست رفته را به جامعه بازگردانند.


همان‌گونه که گفته شد یکی از آخرین اقدامات در زمینه کشف فرارهای مالیاتی در استان فارس شناسایی حدود ۴۱هزار مؤدی مالیاتی جدید است.

در واقع بمنظور اجرای عدالت مالیاتی و جلوگیری از تضییع حقوق دولت، با تحقیقات و بررسی‌های دقیق صورت گرفته، کتمان درآمد مالکان املاک تجاری که اظهارنامه مستغلات ارایه نداده‌اند، کشف شده است.

مدیرکل امور مالیاتی فارس در این باره گفت: به منظور تحقق اهداف سازمان امور مالیاتی مبنی بر شناسایی منابع و پایه‌های جدید مالیاتی بدون فشار مضاعف به واحدهای تولیدی و سایر مالیات دهندگان فعلی، شناسایی افرادی که در حوزه های مختلف فرار مالیاتی یا کتمان درآمد دارند، آغاز شده است.

حمیدرضا محمدابراهیمی افزود: در روند ثبت اظهارنامه مستغلات، اگر فعال اقتصادی مالک واحد تجاری است می‌بایست مشخصات خود را ثبت کند، چنانچه مؤدی اظهار کند که مکان فعالیتش استیجاری است باید اطلاعات و مشخصات موجر را ارایه دهد که از این طریق و با استفاده از بانک های اطلاعاتی در اختیار و تطبیق آن با سامانه مستغلات ، بیش از ۴۱هزار و ۵۰۰ ملک تجاری دارای مستاجر در سالهای مختلف شناسایی شد که مالکان آنها هیچ‌گونه اظهارنامه‌ای در این خصوص ثبت نکرده‌اند و فاقد پرونده مالیاتی هستند.

مدیرکل امور مالیاتی فارس اظهار کرد: بمنظور مطالبه مالیات واقعی از این اشخاص، این اداره کل تحقیقات و بازرسی‌های لازم را آغاز کرد و با توجه به اطلاعات استخراجی، این افراد در جریان تشکیل پرونده قرار گرفته و مطالبه مالیات‌های متعلقه در دستور کار قرارخواهدگرفت.

رشد ۵۰درصدی درآمدهای مالیاتی

گزارش‌های سازمان امور مالیاتی از درآمدهای مالیاتی نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰ معادل ۳۰۵ هزار میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی با رشد ۵۹ درصدی، در سال ۱۴۰۱ معادل ۴۷۰ هزار میلیارد تومان با رشد ۵۴ درصدی و در چهار ماه امسال نیز ۲۱۶ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی با رشد ۵۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال‌های گذشته وصول شده که این امر نشانگر رشد بیش از ۵۰ درصدی در دولت سیزدهم است.

طبق گزارش سازمان امور مالیاتی کشور از آغاز سال ۱۴۰۲ تا پایان تیر ماه، مجموع درآمدهای مالیاتی اعم از مالیات‌های مستقیم و مالیات بر کالاها و خدمات در ۴ ماه نخست سال برابر با ۲۱۶ هزار و ۲۹۹ میلیارد تومان است که درآمد حاصل از مالیات‌های مستقیم رقم ۱۳۳ هزار و ۱۳۷ میلیارد تومان و درآمد مالیاتی حاصل از مالیات بر کالاها و خدمات رقم ۸۳ هزار و ۱۶۱ میلیارد تومان ثبت شده است.

بر این اساس، طبق درآمدهای مالیاتی مستقیم، مالیات بر اشخاص حقوقی ۸۱ هزار و ۵۵۸ میلیارد تومان، درآمد حاصل از مالیات بر درآمدها ۴۱ هزار و ۵۴۳ میلیارد تومان و درآمد حاصل از مالیات بر ثروت ۱۰ هزار و ۳۶ میلیارد تومان بوده است.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات