هشدار سازمان‌های بین‌المللی درخصوص کم‌آبی عراق

یونیسف هشدار داد که تشدید کم آبی و آلودگی آن عواقب وخامت باری را برای خانواده‌های عراقی، اقتصاد و اکوسیستم به همراه خواهد داشت. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس به نقل از الصباح، این سازمان اعلام کرد که ناکامی در کاهش خطرات کم آبی می‌تواند در افزایش فقر و عدم امنیت غذایی و بیکاری نقش داشته باشد و در نهایت به مشکلاتی در سطح گسترده در منطقه منجر شود.

یونیسف خواستار پذیرش اولویت دولت در مدیریت منابع آبی و فرصتی برای اصلاحات در عراق شد. سازمان یونیسف بیان کرد که همانند عراق، ترکیه، ایران و سوریه از کشور‌های دارای تنش آبی بالا هستند و انتظار می‌رود چالش‌های مرتبط با مدیریت آب‌های فرامرزی با افزایش تقاضای منابع آبی ادامه داشته باشد.


یونیسف افزود که مهم است عراق منابع آبی موجود از جمله آب‌های زیرزمینی، رود‌ها و آب باران را به صورت کارآمدتر و موثرتر مدیریت کند. عراق به تخصیص اموال کافی برای پژوهش، نوآوری و فناوری‌های فعال برای مدیریت یکپارچه منابع آبی نیاز دارد.

هفته گذشته، «عون ذیاب» وزیر منابع آبی عراق، در کنفرانس ملی مدیریت منابع آبی، تأکید کرد که عراق برای چهارمین سال پیاپی شاهد کم‌آبی است و علت آن سیاست‌های کشور‌های مصب در کنار تغییرات اقلیمی است.

وی گفت که وزارت منابع آبی عراق در حال تنظیم طرحی برای جا انداختن مفهوم اداره منابع آبی با همکاری همه دستگاه‌ها برای تضمین دستیابی همگان به سهم آبی‌شان به‌خصوص در استان‌های جنوبی است.

عون ذیاب چندین ماه پیش ضمن هشدار نسبت به عزم ترکیه برای ساخت ۲۰ سد دیگر بر روی سرشاخه‌های دجله و فرات، گفته بود: عراق دیگر کشور «بین النهرین» به خاطر دو رود عظیم دجله و فرات نیست چرا که این دو رود تبدیل به کانال‌های آبی ساده‌ای شده‌اند که سد‌های ترکیه با رهاسازی حجم آب مشخص بر آن تسلط دارند.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات