پُر کردن خانه‌های خالی فارس با مالیات

شناسایی خانه‌های خالی با هدف اجرای قانون مالیاتی در دستورکار دستگاه‌های متولی در فارس قرار گرفته که بر اساس آخرین گزارش‌ها تاکنون‌ حدود ۱۵هزار خانه خالی در استان شناسایی و معرفی شده است.

پایگاه خبری مطبوعات فارس: قانون مالیات بر خانه‌های خالی با هدف کاهش قیمت اجاره بها، افزایش عرضه مسکن و مبارزه با احتکار مسکن تصویب شده است.

این قانون از آذرماه ۱۳۹۹ تصویب شد اما به دلیل ضعف در مکانیزم دقیق شناسایی و کمبود اطلاعات، اجرای آن شکل جدی به خود نگرفت.

اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی در دولت سیزدهم

با شروع به کار دولت سیزدهم، دستگاه‌های دولتی از جمله امور مالیاتی و وزارت راه و شهرسازی اجرای این قانون را در دستورکار خود قرار داده‌ و با همکاری یکدیگر در قالب جمع‌آوری اطلاعات این خانه‌ها و بروزرسانی آنها در تلاش هستند تا خانه‌های خالی را شناسایی و مالیات موردنظر را برای این خانه‌ها اعمال کنند.

پُر کردن خانه‌های خالی فارس با مالیات/ ۱۵ هزار مسکن شناسایی شد

بر اساس قانون مالیات خانه‌های خالی طبق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، اگر واحد مسکونی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بیش از ۱۲۰ روز خالی از سکنه باشد، مشمول مالیات می‌شود و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب سال اول معادل ۶برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل ۱۲برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل ۱۸برابر مالیات متعلقه خواهد شد.

در دی ماه سال ۱۴۰۰ تعداد ۵۷۰هزار خانه خالی شناسایی و معرفی شد. از این تعداد حدود ۹۰هزار مالک با دریافت پیامک از سازمان مالیاتی، نسبت به شناسایی و مشمول شدن به این مالیات اعتراض کردند و اطلاعات خود را ثبت کردند و آمار این خانه‌ها به ۴۰۰هزار کاهش یافت.

در تیر و مرداد سال ۱۴۰۱ شناسایی مجددی انجام و ۱۲۰هزار خانه خالی به این تعداد اضافه شد و برای تمام مالکان این واحدها اظهارنامه مالیاتی ارسال شد.

سازمان امور مالیاتی ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ نیز با انتشار اطلاعیه‌ای خطاب به مالکان دارای بیش از یک واحد مسکونی خالی اعلام کرد که به منظور اجرای ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم و حسب اطلاعات دریافتی از وزارت راه و شهرسازی در خرداد ماه سال ۱۴۰۲ برگ مطالبه‌های مالیات متعلق به مالکان بیش از یک واحد مسکونی خالی در سال ۱۴۰۰ صادر و در درگاه ملی خدمات الکترونیکی مالیاتی بارگذاری شده است.

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲، دولت قصد دارد طی امسال ۲هزار میلیارد تومان از مالکان خانه‌های خالی، مالیات دریافت کند؛ در این بین هر اطلاعاتی که به دست سامانه مالیاتی برسد فرآیند وصول انجام می‌شود و تا تیرماه سال ۱۴۰۲ وزارت راه و شهرسازی مهلت دارد تا وضعت نهایی خانه‌های خالی را بررسی کند.

بدین ترتیب با اجرای طرح تسریع در اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی از سوی وزارت راه و شهرسازی تا خردادماه حدود ۳۳۰ هزار واحد مسکن خالی جدید در کشور شناسایی شد.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات