آغاز پذیرش طلبه در حوزه‌های علمیه خواهران فارس

مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس گفت: ثبت نام و پذیرش حوزه‌های علمیه در ۳۱ مدرسه استان فارس شروع شده و فرایند ثبت نام تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد.

پایگاه خبری مطبوعات فارس به نقل از ایرنا؛ حجت الاسلام علی اکبر ساجدی روز شنبه در نشست خبری با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به ۴هزار نفر طلبه مشغول به تحصیل هستند، اظهار کرد: ظرفیت پذیرش جدید هم حدود یکهزار نفر است؛ البته معیار ما برای پذیرش بر اساس ظرفیت های واحد آموزشی از نظر تعداد استاد و کلاس درس است و این فرآیند با برگزاری آزمون کتبی و انجام مصاحبه انجام می‌شود.

شرایط ورود به حوزه علمیه خواهران

مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس ادامه داد: استان فارس از پنج مرکز سطح سه در رشته‌های فقه، کلام، تفسیر و مشاوره برخوردار است.

وی با بیان اینکه ۲۵ سال از عمر حوزه‌های علمیه خواهران در این استان می‌گذرد، به شرایط حوزه‌های علمیه خواهران اشاره کرد و افزود: سن متقاضیانی که از مدرک دیپلم بهره می‌برند برای ورود به حوزه علمیه بایستی زیر ۴۸ سال و معدل آنها بالاتر از ۱۴ باشد.

شرایط ورود بدون آزمون کتبی

حجت‌الاسلام ساجدی با بیان اینکه افراد واجدشرایط بدون آزمون کتبی هم می‌توانند وارد حوزه علمیه شوند گفت: حافظان کل قرآن کریم، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه معاف از آزمون کتبی هستند. همچنین افرادی که معدل دیپلم آنها بالاتر از ۱۸ است‌ نیز می‌توانند بدون آزمون کتبی وارد حوزه علمیه شوند. متقاضیانی که تحصیلات دانشگاهی دارند هم معدل آنها باید ۱۷ به بالا باشد.

او با اشاره به اینکه سطح دو معادل کارشناسی، سطح سه معادل ارشد و سطح چهار معادل دکتری است، گفت: پذیرش در سطح سه و چهار را از خروجی سطح ۲در حوزه‌ها خواهیم داشت.

دو سوم از طلبه‌های آموزش دیده در حال فعالیت تبلیغی و ترویجی

وی با اشاره به اینکه دو سوم از طلبه‌های آموزش دیده در حوزه‌های علمیه فارس هم‌اکنون در حال فعالیت تبلیغی و ترویجی در نهادهای حوزوی و غیرحوزوی و غالبا آموزش و پرورش هستند، افزود: طرح امین با محوریت حوزه علمیه برادران اجرا می‌شود اما شامل حوزه علمیه خواهران نیز می‌شود. در حال حاضر حدود ۱۴۰۰ طلاب از خواهران در طرح مدارس امین در حال مشارکت هستند.

حجت‌الاسلام ساجدی در رابطه با تأمین اعتبارات مورد نیاز حوزه‌های علمیه فارس گفت: طبق تأکیدات رهبر معظم انقلاب شرایطی فراهم شده که حوزه‌های علمیه برای تأمین منابع مالی وابستگی به دولت و یا وزارتخانه نداشته باشند؛ لذا حوزه‌های علمیه برای تأمین بودجه مورد نیاز خود به منابع پایدار روی آورده‌اند و تلاش شده منابع پایدار برای تأمین اعتبارات در نظر گرفته شود. منابع پایدار مالی می‌تواند از محل خیرین، موقوفات و مشارکت باشد.

وی با بیان اینکه خودسازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی سه محور مهم فرمایشات رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب است، گفت: خودسازی مدنظر اهل بیت (ع)، خودسازی است که منجر به جامعه‌سازی شود که اگر خودسازی منجر به جامعه سازی و در نهایت منجر به تمدن‌سازی نشود به کارمان نمی‌آید.

ضرورت جریان‌سازی تولید علم برای حرکت به سوی تمدن‌سازی

او با اعتقاد به اینکه اراده خداوند اراده تکوینی نیست بلکه اراده تشریعی است، افزود: اراده تشریعی یعنی همه باید در میدان باشیم تا تمدن سازی اتفاق بیفتد. از آنجا که هویت تمدن، زندگی جمعی در سیستم‌های به هم پیوسته است برای تمدن سازی نیاز به سیستم‌سازی است و هر اندیشه تمدن‌ساز برای تحقق تمدن مورد نظر چاره‌ای جز طراحی و اجرای نظام‌های به جریان اندازنده ابعاد مختلف زندگی ندارد.

حجت‌الاسلام ساجدی بیان داشت: جریان تولید‍ِ علم زیرساختی است که فضای حرکت به سوی تمدن سازی را فعال می‌کند و حوزه‌های علمیه در این جریان عهده دار ترسیم نقشه راه و ارائه شاخص‌های راهبردی هستند که این شاخص‌های باید به گونه‌ای ارائه شود که متخصصین علوم انسانی بتوانند آن را در راستای اهداف بیان شده به کار بگیرند. می‌توان گفت دشمنی روز افزون دشمن نشان از اهمیت این مبانی است.

تربیت بانوان و مربیان آگاه و انقلابی

وی عنوان کرد: حوزه های علمیه خواهران استان فارس با هدف تربیت بانوان و مربیان آگاه، بصیر، انقلابی و دلسوز نسبت به خانواده و جامعه فعالیت می‌کنند. ما متعلق به خودمان نیستیم بلکه متعلق به نسل‌های آینده هستیم.

حجت‌الاسلام ساجدی با اشاره به اینکه حوزه‌های علمیه با فراهم‌سازی زمینه یادگیری علوم انسانی در ساحت‌های مختلف در سطح ۲ تاکنون پذیرای طلاب فراوانی از دانش‌پژوهان علوم دینی در سراسر استان بوده و هستند، گفت: تربیت مربی، پژوهشگر و مبلغ با محوریت اندیشه‌های انقلابی در نظام علمی و تربیتی توسط واحدهای آموزشی با برگزاری کارگاه‌ها، نشست‌های علمی مهارتی و کرسی‌های نظریه پردازی، مطالبه جدی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان فارس است؛ این درحالیست که کارآمدی این دروس در خانه و خانواده و جامعه حائز اهمیت است.

حوزه علمیه خواهران امروز در صدر مدافعین حرم

وی گفت: تحصیل علوم دینی در حوزه‌های علمیه فرصت گرانبهایی است که توفیق بهره‌مندی از برکات آن، تنها نصیب کسانی می‌شود که عنایت ویژه حق تعالی شامل حالشان شده و از سر شوق و اخلاص در این مسیر گام برداشته و با فداکاری در راه دین ادامه دهنده راه انبیا و ائمه معصومین باشند.

مدیر جدید حوزه علمیه خواهران استان فارس اظهار داشت: شهید حاج قاسم سلیمانی سردار دلها در وصیتنامه خود اشاره کردند که ایران حرم است و امروز افتخار مدافعین حرم متوجه حوزه‌های علمیه است و می‌توان گفت حوزه علمیه خواهران امروز در صدر مدافعین حرم قرار دارد.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات