۱۷ نانوایی شیراز بزودی نان کامل توزیع می‌کنند

نشستی با موضوع «اهمیت مصرف نان سالم در ارتقای سلامت جامعه» در دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار و در این نشست زمان و نحوه توزیع نان کامل در ۱۷ نانوایی شیراز اعلام شد.نان کامل ، نان غنی شده با سبوس و جوانه گندم است. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس: معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز روز یکشنبه در این نشست خبری با موضوع «اهمیت مصرف نان سالم در ارتقا سلامت جامعه و توزیع نان سالم در استان فارس» اظهار کرد: در حوزه معاونت غذا و دارو مدیریت‌ها و بخش‌های مختلفی مشغول به کار هستند و شبانه روز فعالیت می‌کنند اما با توجه به حساسیتی که در جامعه جهانی در حوزه دارو وجود دارد انرژی و توجهات معطوف به حوزه دارو درمان می‌شود در صورتی که اگر به مقوله مواد غذایی توجه بیشتری شود به طبع درگیری کمتری با حوزه درمان و دارو داریم؛ لذا تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا این رسالت را دنبال کنیم.
محمدجواد راعی بر ضرورت اجرای پروژه نان کامل تأکید و به نقش مهم رسانه در عرصه تحقیقات و اطلاع رسانی برای پیشبرد پروژه نان اشاره کرد و گفت: استاندار فارس توجه ویژه‌ای به این مقوله داشتند و همکاری و تعامل خوبی جهت پیشبرد این پروژه بین دستگاه‌های مختلف شکل گرفته است.
راعی اضافه کرد: بدون شک نان کامل به بهبود و حفظ تندرستی مردم جامعه کمک شایانی می‌کند و امیدواریم بتوانیم در این مسیر مثمرثمر واقع شویم.

نظارت بر واحدهای نانوایی عرضه کننده نان‌کامل
مهدی جمالی مدیر عامل شرکت غله استان فارس نیز در خصوص طرح پخت نان کامل در شیراز اظهار کرد: در تمام ادوار به طرح پخت نان کامل پرداخته شده و در طول این سال‌ها تلاش شده تا به سمت پخت نان کامل حرکت کنیم؛ اگر مروری بر گذشته داشته باشیم اقدامات بسیاری در این زمینه صورت گرفته اما مشکلاتی باعث شد که این طرح به موفقیت نرسد و نتوانیم در این حوزه اقدام موثری انجام دهیم.
مدیر عامل شرکت غله استان فارس ادامه داد: جلساتی برای شناسایی چالش‌های پیش روی عدم اجرای این طرح و آسیب‌شناسی در این زمینه برگزار شده است.
وی یکی از چالش‌ها را بحث تولید آرد کامل دانست و گفت: درصدد بودیم آرد کامل را توسط کارخانجات فعال تهیه و در اختیار واحدهای نانوایی قرار بدهیم. اما واحدهای نانوایی نسبت به این موضوع معترض بودند. به عنوان مثال ما قصد داشتیم آرد هفت درصد را در اختیار واحدهای سنگک بگذاریم. این درحالی بود که آرد ۱۲ درصد در انتهای خط تولید می‌شد؛ باید در مراحل پایانی ۵ درصد سبوس به آرد اضافه می شد؛ این آرد زمانی که در اختیار واحدهای نانوایی قرار می‌گرفت‌، افراد فعال در این عرصه نسبت به این آرد معترض می‌شدند زیرا آنها این آرد را ناهمگن می‌دانستند و می‌توان گفت این از عمده‌ترین مشکلات ما در اجرای این طرح بود.

جمالی بیان کرد: بدین ترتیب به این نتیجه رسیدیم که با خط تولید آرد فعلی کارخانجات آرد نمی‌توانیم آرد کامل و مناسب طبخ در واحدهای نانوایی تولید کنیم. لذا یکی از کارخانجات آرد مکلف شد یک خط تولید آرد کامل را مجزا از آرد تولیدی کنونی در کارخانجات راه‌اندازی کند.
وی انتخاب واحدهای نانوایی به عنوان عرضه کننده نان کامل را از دیگر مشکلات اجرای این طرح در سالهای گذشته قلمداد کرد و گفت: در مرحله ابتدایی حدود ۶۷ واحد انتخاب کردیم. فاکتورها و شاخص‌های سختگیرانه در آن جلسه گذاشته شد و در این شاخص‌ها علاقمندی، متعهد بودن و متخصص بودن نانوا برای اجرای این طرح مدنظر قرار داده شد. به عنوان مثال تسلط کامل نانوا بر کارگران مجموعه و برخورداری از تخصص بالا از مهمترین شاخص‌های ما محسوب می‌شد.
جمالی اضافه کرد: این شاخص‌ها را گسترده‌تر کردیم تا به ۴۷ واحد نانوایی رسیدیم و درنهایت تعداد واحدهای نانوایی به ۱۷ واحد تعدیل شدند.
او افزود : می‌بایست یک جامعه آماری کوچکی را انتخاب کنیم تا با دستگاه‌های ذیربط بتوانیم بر این جامعه کوچک نظارت و آن را را به نقطه‌ای برسانیم که به هدفمان نزدیک شویم. ناگفته نماند که پیگیری‌ها و حمایت‌های مجدانه استاندار فارس باعث شد این طرح مجددا آغاز شود.
وی با بیان اینکه کنترل و نظارت بر واحدهای نانوایی مشخص شده در دستورکار قرار گرفته است، گفت: پخت نان کامل مانند نان معمولی نیست. پخت این نان دشوارتر از نان معمولی است.
جمالی با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی استفاده از نان کامل برای مردم جامعه از دیگر چالش‌هایی است که با آن مواجه بوده و هستیم، گفت: برخی مردم به دلیل تیره بودن رنگ نان کامل از این نوع نان استقبال نمی‌کردند. ممکن است مردم هنوز طرز فکر گذشته را داشته باشند و با آن نوع نگرش به نانوایی مراجعه کنند؛ این در حالیست که مردم باید بدانند نانی که رنگش تیره است ارزش بالاتری نسبت به نان سفید دارد.
وی با اعتقاد به اینکه رسانه نقش مؤثری برای شناخت و آگاهی مردم نسبت به مزایای این نان دارد، گفت: یک نوبت پخت را به پخت های سه گانه نانوایی اضافه کردیم و قرار شد بنری بر روی شیشه نانوایی‌ها برای آگاهی مردم از مزایای مصرف نان کامل نصب شود.

جوانه مهمترین بخش گندم است
موسی صالحی متخصص تغذیه نیز دراین نشست اظهار داشت: اگر قرار باشد کسی به غذای خوب و سالم و تعیین کننده وضعیت سلامت، اشاره کند باید از نان کامل حرف بزند.
وی با بیان اینکه جوانه مهمترین بخش گندم است و یک آنتی اکسیدان بسیار قوی و فعال به شمار می‌رود، گفت: گویا خداوند بلند مرتبه می‌دانست که گندم یک عامل اصلی در غذای مردم خواهد بود لذا مهمترین عامل ضد سرطان را در جوانه گندم جای داده است، اما ما برای سفید کردن گندم، جوانه را از آن گرفته‌ایم.
صالحی یادآور شد: استاندار فارس و دیگر دستگاه‌های ذیربط پیگیری‌های بسیاری انجام دادند تا سلامت را به سفره مردم برگردانند؛ برای تحقق این امر باید به نان که‌ یکی از مهمترین عامل در تغذیه مردم است توجه می‌شد و خوشبختانه این اتفاق افتاده و در قدم اول تعدادی از نانوایی ها تقبل کردند با آرد کامل، خمیر ورآمده و دمای پایین، نان تهیه کنند.
وی عنوان داشت: گندم عامل مهمی در تغذیه مردم است و ما حق نداریم گندم را سفید کنیم و جوانه که عامل ضدسرطان است را از گندم بگیریم.
او یادآور شد: قیمت نان سفید افرایش داده نمی‌شود اما نان کامل یک محصول جدید است که با گندم کامل تهیه می‌شود و هر کس بخواهد سلامت را به سفره ببرد می‌تواند از این محصول آرد کامل گندم استفاده کند. مردم می‌تواند نان سفید را با همان قیمت بخرند اما نان کامل با قیمت بیشتری به مردم عرضه خواهد شد.
این متخصص تغذیه اضافه کرد: نان کامل از گندم کامل به دست می‌آید و حاوی سبوس و جوانه و بقیه اجزا به طور کامل است؛ اگر نان کامل جایگزین نان سفید سد می‌تواند در پیشگیری بیماری‌های مختلف و کاهش مرگ و میر کلی نقش ایفا کند.

یک تغییر کوچک در کیفیت نان تغییر بزرگی در سلامت جامعه ایجاد می‌کند
سیاوش باباجعفری رییس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم اظهار کرد: حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد انرژی روزانه افراد از غلات به دست می‌آید که نان عمده این غلات است. یک تغییر کوچک در کیفیت نان تغییر بزرگی در سلامت جامعه ایجاد می‌کند.
وی با بیان اینکه نان حاوی پروتئین و انواع و اقسام ویتامین‌ها است، افزود: اگر بتوانیم سلامت را به نان برگردانیم و نان سالم در اختیار جامعه قرار بدهیم نقش مهمی در کاهش بیماری‌ها در جامعه، پایین آمدن مصرف دارو و کاهش تعداد مراجعین به سیستم سلامت خواهیم داشت.
او با اعتقاد به اینکه آرد کامل ارتباط بسیاری با سلامت دارد بیان کرد: از نظر سلامت توصیه می‌کنیم که به سمت استفاده از نان کامل برویم تا جامعه سالم‌تر با کارآیی بالاتر داشته باشیم.
این متخصص تغذیه اظهار کرد: بازرسی‌های لازم در نانوایی‌هایی که پخت نان کامل به عهده دارند انجام می‌شود؛ تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا چند طرح تحقیقاتی و فرهنگ‌سازی‌های لازم را در این زمینه انجام دهیم تا مردم این نیاز را احساس کنند.

نحوه و ساعت توزیع نان کامل در نانوایی‌های شیراز
احمد اسد سنگابی معاون اتحادیه صنف نانوایان شیراز هم گفت: نان کامل در تمامی دنیا به عنوان مواد غذایی اصلی، ارزشمند و بسیار گران‌تر از سایر نان‌ها به شمار می‌رود. در واقع نان تیره در تمامی جوامع به عنوان بهترین موادغذایی شناخته شده است‌.
وی ادامه داد: هرچند اجرای طرح نان کامل در کشور در سال‌های گذشته به صورت پراکنده و خودجوش در حال اجرا بوده است. اما متأسفانه حمایت مسئولان را به همراه نداشته است.
او با بیان اینکه با توجه به فرهنگ‌سازی که در کشور و استان فارس انجام شد این طرح به مثابه نهالی کاشته شده و ثمر داده است، گفت: این طرح به عنوان طرح آزمایشی و به صورت سیستمی و یکپارچه و با همکاری مسئولان استانی در حال اجرا است.
سنگابی با بیان اینکه ۱۷ واحد نانوایی برای عرضه نان‌کامل در نظر گرفته شده‌اند، گفت: حدود سه ماه است که درگیر تولید نان کامل به صورت آزمایشی هستیم. با توجه به انواع نانی که در استان فارس و شیراز وجود دارد تلاش شد تا نانوایی‌هایی از شهرک گلستان تا شهرک میانرود برای اجرای این طرح در نظر گرفته شود.
وی با اشاره به اینکه طرح به مدت 10 روز در نقاط مختلف شهر اجرا خواهد شد، گفت: این طرح از ۲۶ بهمن ماه آغاز می‌شود و نانوایی‌های مشخص شده هر روز ساعت ۹ تا ۱۰:۳۰ را به تهیه نان کامل اختصاص داده‌اند و اگر با استقبال مردمی روبه رو شویم این ساعات افزایش می‌یابد.
او با بیان اینکه فرآیند تولید نان کامل بسیار پیچیده است، گفت: با توجه به آنالیزی که صورت گرفت باید بیش از ۱۰۰درصد افزایش قیمت داشته باشد. اما با توجه به خواست جامعه و حمایت مسئولان و نانوایان این نان افزایش ۵۰ درصدی نسبت به نان‌های متداول داشته است. اتحادیه به میدان آمده تا نانوایی‌ها این نان را با قیمت مناسبی به مردم عرضه کنند.
معاون اتحادیه صنف نانوایان شیراز با یادآوری اینکه فقدان اطلاع رسانی در این حوزه و نگاه نادرست مردم به نان کامل باعث شد که این طرح در دوره‌های گذشته اجرا نشود، گفت: انتخاب نانوایان، تولید آزمایشی و مورد توجه قرارداشتن نان به عنوان یک محصول استراتژیک و خاص در کشور موجب شد نتوانیم این طرح را در سال‌های گذشته اجرا کنیم.

آدرس نانوایی‌هایی که نان‌کامل توزیع خواهند کرد
به گزارش ایرنا؛ نان کامل سفید در نانوایی‌ها واقع در «تپه تلویزیون، میدان جام‌جم، نبش خیابان چنچنه»، «فردوسی، خیابان رودکی»، «میانرود، شهرک بهارستان، خیابان روزبهان، جنب درمانگاه»، «خیابان قصردشت، باشگاه افسران، نبش کوچه ۶۲»، «خیابان لطفعلی خان زند، روبه‌روی مسجد آقا احمد»، «خیابان قصرالدشت، کوچه ۶۳»، «چوگان، نبش خیابان سبحان»، «کمربندی معالی‌آباد، شهرک شهید باهنر، بلوار شهید زارعی»، «معالی‌آباد خیابان خلبانان، کوی جماران»، «بلوار گلستان، روبه روی تاکسی‌رانی»، «شهرک گلستان، خیابان رایحه»، «دباغی، بلوار شهدای ارتش»، «چهارراه چنچنه_باغ ناری»، «خیابان مبعث، بلوار پاسداران، جنب درمانگاه محمد رسول‌الله»، «شهرک فرهنگیان، کوچه ۱۱رشد جنوبی»، «دروازه اصفهان، کوچه چاپارخانه» و «خیابان نیایش، روبه‌روی مجموعه ورزشی علوم پزشکی» عرضه خواهد شد.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات