امام جمعه شیراز:

ساخت مسکن سازگار با فرهنگ ایرانی اسلامی در دستورکار باشد

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز با بیان اینکه ساخت مسکن سازگار با فرهنگ ایرانی و اسلامی،کاری ارزشمند و قابل ستایش است، گفت: مدیران بخش مسکن عزم خود را برای ساخت مسکن منطبق با فرهنگ ایرانی و اسلامی جزم کنند. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس: آیت الله لطف الله دژکام در بازدید از از طرح های نهضت ملی مسکن در شهر صدرا شیراز با تقدیر از مدیر کل و مسئولان بنیاد مسکن استان برای پیشبرد این طرح اظهار کرد: نهضت ملی مسکن، زمینه‌ساز رخدادهای خوبی برای تامین مسکن در جامعه است؛ ساخت واحدهای مسکونی در این طرح منطبق با فرهنگ ایرانی و اسلامی دنبال می شود.

آیت الله دژکام با اشاره به سهم استان فارس از ساخت یک میلیون مسکن در کل کشور در سال، افزود: سهم استان فارس ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکن است؛ در حال حاضر زمین برای بخش قابل توجهی از این سهم تامین شده و لازم است زمین مناسب برای سایر واحد های مسکونی نیز آماده شود.
نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: امیدواریم شورای عالی مسکن استان به زودی تشکیل شود تا بتوانیم کارهای اجرایی و عملیاتی این شورا را به مردم گزارش کنیم و قسمت‌هایی از نهضت ملی مسکن به صورت کمک‌های ویژه ساخته خواهد شد. در بحث مسکن انبوه‌سازی، برج سازی و ساختن خانه‌هایی به صورت ویلایی با هم متفاوت است.

امام جمعه شیراز اظهار کرد: برج‌سازی در برخی مناطق مانند روستا با فرهنگ بومی و ایرانی اسلامی و حتی موقعیت جغرافیایی آن مناطق سازگار نیست. اما توقع می‌رود تمام مدیران بخش مسکن عزم خود را جرم کنند و در این زمینه کار را پیش ببرند تا زمینه ساخت مسکن منطبق با فرهنگ ایرانی و اسلامی به پیش برود.
عطا الله زمانی مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس نیز با تقدیر از حضور ارزشمند امام جمعه معزز شیراز گزارشی از پیشرفت طرح های نهصت ملی مسکن در استان فارس و شیراز ارائه داد.

زمانی با اشاره به اینکه به شرط تامین زمین مناسب از احداث خانه ویلایی به جای انبوه سازی استقبال می کنیم گفت: این موضوع در مناطق روستایی فارس به خوبی دنبال شده و در مناطق شهری هم اگر امکانات زمین مناسب دراختیار باشد ما از آن استقبال می کنیم.

زمانی ادامه داد: ما هم معتقدیم با در نظر گرفتن فرهنگ زیستی مردم ، خانه یک طبقه مستقل بسیار بهتر از آپارتمان چند طبقه مشارکتی است ، اجرای این طرح در صورتی قابل اجرا است که زمین مناسب در اختیار باشد. هر چند در بسیاری از شهرستان های فارس ما محدودیت های واگذاری زمین مناسب داشته ایم اما در مناطقی که زمین در اختیار بوده است، طرح های یک طبقه سازی در قالب طرح نهضت ملی مسکن دنبال و اجرا شده است.
وی با بیان اینکه پیگیری ها برای تبدیل وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی به وام ۲۰۰ میلیون تومانی به نتیجه رسیده است گفت : در زمینه مسکن روستایی از آذر ماه سال گذشته دنبال افزایش تسهیلات از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان بوده ایم که اکنون محقق شده و زمینه ای برای توسعه مسکن روستایی است.

وی اضافه کرد: منابع مالی بنیاد مسکن و تسهیلات کم بهره محدود بوده ولی سعی شده است همه مناطق روستایی از وام های کم بهره و تسهیلات بلاعوض بهره مند باشند و رضایت روستاییان جلب شود. ضمن اینکه حساسیت و دقت نظر زیادی روی این موضوع است که تسهیلات و وام ها سر جای خودش و به درستی هزینه شود، احداث مسکن باید با رعایت آموزه های فنی، اجرا شود و هیچگاه این موضوع فدای سرعت نشود و با دقت و نظر کارشناسی ناظران فنی واحدهای مسکونی ساخته شود.
مدیرکل بنیاد مسکن فارس از اجرای بیش از ۱۸ هزار واحد مسکونی نهضت ملی در شهرها و روستاهای فارس خبر داد و گفت: در برنامه است تا پایان سال جاری سه هزار و ۴۰۰ واحد در شهرها و روستاهای استان به بهره‌برداری برسد.
زمانی بخشی از فعالیت‌های آن بنیاد را در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرها و روستاهای آن استان اعلام کرد و گفت: بنیاد مسکن استان در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و همچنین روستاها اجرای طرح نهضت ملی مسکن را برعهده دارد.
مدیرکل بنیاد مسکن فارس گفت: تاکنون در شهرها ۱۹۱ هزار نفر ثبت‌نام کردند که از این تعداد حدود ۴۶ هزار و ۲۰۰ نفر شرایط لازم را داشتند و از این تعداد نیز برای نزدیک به ۲۰ هزار نفر زمین تامین شده، ۱۸ هزار نفر نیز واریز وجه کرده‌ و برای ۱۲ هزار و ۳۰۰ واحد پروانه اخذ و پنج هزار و ۷۰۰ واحد نیز قرارداد بانکی‌شان منعقد شده است. از نظر اجرا در مناطق شهری نیز اجرای فونداسیون سه هزار و ۸۰۰ واحد، انجام اسکلت یکهزار و ۸۰ واحد و سفت‌کاری ۶۲۲ واحد انجام شده است.

زمانی ادامه داد: در برنامه است تا حدود ۴۰۰ واحد شهری در سال جاری به بهره‌برداری برسد.
وی در خصوص اجرای طرح نهضت ملی مسکن در روستاهای استان نیز توضیح داد: سهمیه بنیاد مسکن در روستاها ۱۵ هزار واحد است که از این تعداد، عقد قرارداد ۶ هزار واحد انجم شده، حدود چهار هزار واحد اجرای فونداسیون و ۳هزار و ۵۰۰ واحد نیز اجرای اسکلت داشتند. در برنامه است تا پایان امسال سه هزار واحد مسکونی روستایی تکمیل و بهره‌برداری شود.
در این برنامه آیت الله دژکام امام جمعه شیراز از قسمت های مختلف طرح سه هزار و ۱۵۲ واحدی مسکن ملی در شهر صدرا شیراز موسوم به طرح اکباتان بازدید کرد.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات