سئول سلاح هسته‌ای می‌خواهد

متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست 

پایگاه خبری مطبوعات فارس: «یون سوک‌یول»، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی روز چهارشنبه برای اولین‌بار گفت که اگر تهدید هسته‌ای کره‌شمالی افزایش یابد، کره‌جنوبی ساخت تسلیحات هسته‌ای خود را در نظر خواهد گرفت یا از ایالات متحده می‌خواهد آنها را در شبه‌جزیره کره مستقر کند. «چو سانگ هون» در گزارش ۱۲ژانویه در نیویورک‌تایمز نوشت، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در یک جلسه توجیهی مشترک با وزارت‌خانه های دفاع و امور خارجه خود در روز چهارشنبه، به سرعت اضافه کرد که ساخت سلاح هسته‌ای هنوز یک سیاست رسمی نیست.


وی تاکید کرد که کره جنوبی در حال حاضر با تقویت اتحاد خود با ایالات متحده با تهدید هسته‌ای کره‌شمالی مقابله خواهد کرد. چنین سیاستی شامل یافتن راه‌هایی برای افزایش اطمینان‌پذیری به تعهد واشنگتن برای محافظت از متحد خود با تمام قابلیت‌های دفاعی خویش، از جمله سلاح‌های هسته‌ای است.

اظهارات یون اولین اظهارات یک مقام کره‌جنوبی پس از خروج تمام تسلیحات هسته‌ای ایالات متحده از این کشور در سال۱۹۹۱ است. همچنین اولین‌بار است که یک رئیس‌جمهور کره‌جنوبی رسما به مسلح شدن کشورش به سلاح هسته‌ای اشاره می‌کند. واشنگتن به‌عنوان بخشی از تلاش های جهانی برای کاهش تسلیحات هسته‌ای خود، این تسلیحات را از کره جنوبی خارج کرد. یون - بر اساس متنی از اظهاراتش که دفترش منتشر کرد- گفت: «ممکن است مشکل بدتر شود و کشور ما سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را به‌کار گیرد یا خودمان آنها را بسازیم. اگر این‌طور باشد، با توجه به توانایی‌های علمی و فناوری خویش، می‌توانیم به سرعت سلاح‌های هسته‌ای مختص خود را داشته باشیم.» کره‌جنوبی یکی از امضاکنندگان معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای یا NPT است که این کشور را از دستیابی به سلاح هسته‌ای منع می‌کند. این کشور همچنین در سال۱۹۹۱ اعلامیه مشترکی با کره‌شمالی امضا کرد که در آن هر دو کره موافقت کردند که «آزمایش، ساخت، تولید، دریافت، نگهداری، ذخیره، استقرار یا استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را انجام ندهند.»

اما کره‌شمالی با انجام شش آزمایش هسته‌ای از سال۲۰۰۶، توافق را زیر پا گذاشته است. سال‌ها مذاکره برای حذف حتی یک کلاهک هسته‌ای در کره‌شمالی شکست خورده است. (مقامات آمریکا و کره‌جنوبی می‌گویند که کره‌شمالی می‌تواند هر لحظه آزمایش هسته‌ای دیگری انجام دهد که هفتمین آزمایش آن است.) ازآنجاکه کره‌شمالی متعهد شد زرادخانه هسته‌ای خود را گسترش دهد و در ماه‌های اخیر از آن برای تهدید همسایه جنوبی استفاده کرد، صداها در کره جنوبی - در میان تحلیلگران و حزب محافظه‌کار «قدرت مردمی» متعلق به یون - افزایش یافته است که از سئول می‌خواهند درباره گزینه هسته‌ای تجدیدنظر کند. اظهارات یون در این هفته احتمالا به چنین بحث‌هایی دامن می‌زند. نظرسنجی‌ها در سال‌های اخیر نشان داده است که اکثریت مردم کره‌جنوبی از استقرار مجدد تسلیحات هسته‌ای ایالات متحده در جنوب یا ساختن زرادخانه‌ای توسط این کشور حمایت می‌کنند.

سیاستگذاران در سئول برای دهه‌ها این گزینه را رد کرده‌اند و استدلال می‌کنند که چتر به اصطلاح حفاظتی هسته‌ای از سوی ایالات متحده، این کشور را در برابر کره‌شمالی ایمن نگه می‌دارد. «چئون سونگ وون»، رئیس سابق موسسه اتحاد ملی کره، یک اندیشکده تحقیقاتی دولتی در سئول گفت: «نظر رئیس‌جمهور یون می تواند نقطه عطفی در تاریخ امنیت ملی کره‌جنوبی باشد. این می‌تواند پارادایم کشور را در نحوه مقابله با تهدید هسته‌ای کره‌شمالی تغییر دهد.» درخواست‌ برای تسلیحات هسته‌ای طی دهه‌ها در کره‌جنوبی شکل گرفته است؛ اما هرگز فراتر از تحلیلگران گاه به گاه و سیاستمداران دست راستی، مورد توجه قرار نگرفته است. کره‌جنوبی در دوران رهبری دیکتاتور نظامی سابق خود، «پارک چونگ هی»، در دهه۱۹۷۰، زمانی که ایالات متحده شروع به کاهش حضور نظامی خود در جنوب کرد، برنامه مخفیانه تسلیحات هسته‌ای را آغاز کرد و باعث شد مردم این کشور در برابر حملات کره‌شمالی احساس آسیب‌پذیری کنند.

به همین دلیل، واشنگتن او را مجبور به ترک این برنامه کرده و قول داد که متحد خود را زیر چتر هسته‌ای خویش نگه دارد. واشنگتن همچنان ۲۸۵۰۰سرباز آمریکایی را به‌عنوان نماد اتحاد در کره جنوبی نگه داشته است. «چئونگ سونگ چانگ»، یکی از مقامات ارشد کره‌جنوبی نیز گفت: «اگر کره‌جنوبی تسلیحات هسته‌ای داشته باشد، ایالات متحده نیازی به این پرسش نخواهد داشت که آیا باید از سلاح هسته‌ای خود برای دفاع از متحدش استفاده کند یا خیر و این اتحاد هرگز در معرض آزمایش قرار نخواهد گرفت.»

برچسب ها :
 
از   1   رای
1

عکس های خبر

نظرات