ماجرای گم شدن 5 هزار تن آرد به روایت رئیس اتحادیه نانوایان

بیژن نوروز مقدم ، رئیس اتحادیه نانوایان گفت: نزدیک به ۲۰ نانوایی در شهر تهران هنوز کارت خوانشان وصل نشده یعنی در کل کشور ممکن است تعداد خیلی کثیری باشند که کارت خوان نگرفته باشند. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس به نقل از عصر ایران؛ در پی اعلام خبر گم شدن روزانه 50 تن آرد، رادیو فرهنگ با بیژن نوروز مقدم ، رئیس اتحادیه نانوایان گفتگویی داشته که متن کامل آن را در ادامه می خوانید:

ماجرای این خبری که منتشر شده که میزان آردی که تبدیل به نان شده با میزان توزیع آرد متفاوت است چیست؟ عدد به ما می‌گویید؟
بله یک عددی را به ما اعلام کردند که متاسفانه با عقل هم جور در نمیاد ۵۰ میلیون قرص نان

گفته شده ۱۶۷۰۰ تن تبدیل به نان شده و ۵ هزار تن کمتر است.
بله ۵ هزار تن میشود یعنی می‌شود همان چیزی که گفتند یعنی ۵۰ هزار قرص نان لواش ۵ هزار تن یعنی ۵ میلیون کیلو، ۵ میلیون کیلو را اگر ما تقسیم بر سرانه نان مصرف بکنیم یعنی نان مصرفی مردم بکنیم به خود دولتمردان اعلام کرده بودند حدود ۳۰۰ گرم است یعنی اگر قرار باشد این ۵۰ میلیون قرص نان که تولید می‌شود به دست مردم نرسیده باشد چیزی حدود ۱۷ میلیون نفر از جمعیت کشور باید گشنه خوابیده باشند هر روز یعنی ۵۰ میلیون را شما تقسیم بر ۳۰۰ بکنید نزدیک به ۱۷ میلیون نفر جمعیت می‌شود از آن طرف سهمیه آردی که بین نانوایان تقسیم می‌کنند گفته اند به طور متوسط ۳۰۰ کیلو است ۳۰۰ کیلو یعنی ۵ میلیون تقسیم بر ۳۰۰ بشود ۱۷ هزار نانوایی باید تعطیل کنند تا بتوانند آردشون را خارج از شبکه بدهند اصلاً این شدنی نیست این‌ها دلایل مختلفی دارد که این آمار و ارقام غلط در میاد.

دلیلش چیست؟
به خاطر این دستگاه‌هایی است که الان کار گذاشته اند.

بر اساس همان دستگاه‌ها الان این عدد اعلام شده؟
بله بر اساس همان دستگاههاست، ولی دستگاه‌ها هنوز کامل نشده اند یعنی یک تعدادی از نانوایان ما هنوز دستگاه نگرفته اند این اولین ایرادش است دوم اینکه ما مهاجرانی داریم که نقدی خرید می‌کنند اصلاً این‌ها در آن آمار نیستند، افراد سالمند، خردسال، کسانی که وجه نقد می‌آورند و خرید می‌کنند این‌ها را متاسفانه ما در آن دستگاه نداریم.

یعنی جمع این‌ها می‌شود ۵ هزار تن؟
عرض می‌کنم در کل کشور نه در تهران

بله کل کشور
دستگاه‌های که به علت خرابی و هنگ کردن و از سیستم خارج دادن چند روز طول می‌کشد تا بیایند این را تعمیر کنند این‌ها در آن سامانه دیده نمی‌شود بعد اون آماری که هم دادند آماری است که می‌گویند مثلاً نانوایانی هستند که الان آرد می‌گیرند ما یک تعداد نانوایانی داریم که در آمار هستند، ولی به دلیل اختلاف بین وراث و بین شرکاء فعلاً آردشون را دریافت نمی‌کنند، یعنی در سامانه نگاه می‌کنید این‌ها آرد دارند، ولی آردشون را دریافت نمی‌کنند اون‌ها هم جزء این آمار هستند حالا ما فرض را بر این می‌گذاریم که یک در میلیون این آمار درست باشد که اصلاً بر اساس این چند موردی که من عرض کردم اصلاً نمی‌تواند درست باشد.

من یک نکته‌ای را عرض کنم آقای نوروز مقدم همه مواردی که شما بیان کردید این آمار از طرف مشاور وزیر اقتصاد اعلام شده یعنی مشاور وزیر اقتصاد بدون در نظر گرفتن همه این مواردی که شما اشاره کردید این آمار را اعلام کرده؟
حتماً همین طوری است شما وقتی که آمار می‌گوئید از دستگاه گرفته اید دستگاهی که هنوز تکمیل نشده و الان در خود شهر تهران من ۲۰ روز پیش یک آمار گرفتم نزدیک به ۲۰ نانوایی در شهر تهران هنوز کارت خوانشان وصل نشده یعنی در کل کشور شما حساب کنید ممکن است تعداد خیلی کثیری باشند که کارت خوان نگرفته باشند این‌ها چه جور آماری است که میاد اعلام می‌شود.

باز هم جمعش میشه ۵ هزار تن؟

جمعش در سر جمع می‌تواند این آمار باشد برای اینکه شما مهاجرین افغانی را اصلاً حساب نمی‌کنید کسانی که می‌آیند با پول نقد میخرند را اصلاً حساب نمی‌کنید شما اون افراد خردسال، سالمند و یا هر کسی که الان پول نقد می‌آورد در مغازه و می‌گوید آقا من نان می‌خواهم نمی‌تواند بهش بگوئید نه که ، اگر بگوئید نه می‌گوید که آقا وجه نقد مملکت را شما قبول ندارید مجبوریم که ازش قبول کنیم.

البته یک دو سالی است که نانوایی‌ها به واسطه شرایط کرونا حتماً با کارت نان را می‌فروشند

نه شما الان یک افغانی پیدا کن بیاد با کارت نان بخرد، کدام افغانی با کارت نان می‌خرد.

 

حالا مگه ما چند افغانی در کشور داریم؟
خیلی

خیلی یعنی چقدر؟
من نمی‌دانم فکر می کنم چهار یا پنج میلیون بیشتر باشند.

همه چهار تا پنج میلیون الان همین وضعیت را دارند؟
بله دیگه آنها کارت ندارند.

یعنی ما ۵ هزار تن که بلاتکلیف است را بگوئیم که به واسطه بدون کارت بودن افغانی هاست؟
نه فقط اون نیست من چند مورد عرض کردم من فقط افغانی‌ها را عرض نکردم، من عرض کردم که یک تعدادی از واحد‌ها هنوز کارت خوان نگرفته اند یک تعدادی از واحد‌ها هستند که ورثه‌ای هستند و در آن آمار است، ولی آرد نمی‌گیرند در آمار آردگرفته‌ها است یک تعدادی هستند مهاجرین که می‌آیند نقدی خرید می‌کنند این‌ها را هم حساب نمی‌کنند افراد سالمند و خردسال و این‌ها را حساب نمی‌کنند، خرابی دستگاه که پیش میاد تا زنگ میزنید بیایند دستگاه را درست کنند دو تا سه روز طول می‌کشد تا بیاد این چند روز در آن دستگاه حساب نمی‌شود.

ضمن اینکه الان خیلی از واحد‌ها به علت اینکه ما هنوز وارد فاز دو نشدیم یعنی ۶ ماهه که ما قرار است وارد فاز دو بشویم و به اصطلاح یک جوری سر و سامان بدهند این طرح را هنوز وارد فاز دو نشدیم خیلی‌ها هنوز یک مقداریش را از این کارت می‌کشند یک مقداری را از کارت دیگر، چون این کارت که هنگ می‌کند می‌روند سراغ اون یکی کارت، بنابراین این‌ها در آن آمار دیده نشده اند این آمار وقتی می‌تواند درست باشد که همه این ایراد‌ها رفع شده باشد یعنی همه کارت خوانهایشان را گرفته باشند تکلیف مهاجرین افغانی روشن شده باشد، تکلیف این دستگاه‌های که هنگ می‌کند و چند روز کار نمی‌کند این‌ها دیده باشد، بعد بیایند یک آمار بدهند بگویند این تعداد، اون موقع درست در میاد،

ولی الان این آمار آمار درستی نمی‌تواند باشد اصلاًبه هیچ وجه حالا من می‌گویم یک در میلیون شما بگذارید فرض بر اینکه حرف این آقایان درست باشد و ۵ میلیون قرص نان و یا ۵ هزار تن آرد این وسط جابه جا بشود آیا این به این معنی نیست که ما تعداد نانوائی‌هایی که در سطح کشور داریم بیش از حد نیاز است ما این را بار‌ها به دولت‌ها حالا فرق نمی‌کند به کدام دولت گفتیم، ولی پشت گوش انداخته اند می‌گویند که آقا رقابت همه مشکلات را حل می‌کند دوره دولت نهم این حرف زده شد تعداد نانوائی‌ها زیاد شد آخرش هم نتوانستند این مشکل را حل کنند.

الان می‌گویند که آقای ۵ هزار تن فلان می‌شود شما اگر فرض بگذارید که من می‌گویم اصلاً این عدد نیست، ولی اگر فرض بگذارید یک متر در میلیون این عدد باشد آیا ایراد کار از همین جا نیست نانوائی که فقط یک محصول تولید می‌کند شما می‌گوئید رقابت محصولش هم که ماندگاری ندارد محصول از تنور میاد بیرون میاد روی میز باید فروش برود اگر فروش نرود یک باد بخورد سرد می‌شود بیات می‌شود مشتری بعدی نمیبرد اگر خمیری را که گرفته و می‌خواهد بپزد نپزد اون خمیر هم ترش می‌شود و باید بریزد دور بنابراین چه رقابتی اینجا وجود دارد این فقط باید بر اساس نیاز منطقه براشون نانوائی در نظر بگیرند در غیر اینصورت هر کاری که بکنند همه مشکلات باز هم سر جای خودش باقی خواهند ماند.

آقای نوروز پور من یک نکته‌ای را عرض بکنم این خبر که اعلام شد عرض کردم از طرف مشاور وزیر اقتصاد هم اعلام شده قاعدتاً شما گزارشش را دیده اید بر اساس یکسری داده‌ها و نمودار‌هایی که کاملاً بررسی شده این عدد را اعلام کرده اند من نمی‌دانم که شما چطور میفرمائید که اشتباه است. یعنی هیچکدام از این موارد را در نظر نگرفته اند؟
نمی‌توانند در نظر گرفته باشند ببینید داده‌هایی که اونجا دارند فقط آن تعداد نان‌هایی است که طبق اون دستگاه کشیده می‌شود و اونجا اطلاعاتش وجود دارد حالا اگر دستگاه بغل دستی من هم کارت کشیده باشند که اونجا نرفته من مثلاً در نانوایی خودم یک دستگاه دیگری دارم مثل حالا اولاً که نانوایی‌ها را بانک‌ها آمدند کارت‌های قبلی شان را جمع کرده اند، ولی بعضی‌ها هنوز دارند از دستگاه‌های دیگر دارند ممکن است که دو روز یک روز از آن کشیده باشند این اطلاعات در آن مرکزی که باید این‌ها را برآورد بکند و اعلام بکند نمی‌رود.

شما این گزارش تلویزیونی را دید؟
بله آقای جلال صحبت می‌کردند

خوب اون نکاتی که گفته شده اون جا‌هایی که تصویر به گونه‌ای است که گوینده فقط صدایش می‌آید و تصویرش مشخص نیست در مورد آن چه پاسخی دارید که فروش آرد اتفاق می‌افتد، خرید و فروش آرد اتفاق می‌افتد

کدام مورد من متوجه نشدم کدام قسمت است.

 

موضوعی که قبلاً هم بوده افرادی که می‌آیند آرد را دولتی با یک قیمتی به کسی که مشتری باشد میفروشند.
ببینید الان با این وضعیتی که پیش آمده، اون‌ها بر اساس این داده‌ها می‌گویند.

نه این که من دلال بروم بگویم که آرد را چقدر به من میفروشی و با یک قیمتی با هم توافق می‌کنیم و آرد را میخرم
اصلاً چنین چیزی در نانوایی نیست.

یعنی این گزارش هم دروغ است؟
نانوا تا آنجایی که توانش هست دارد نانش را تولید می‌کند و مردم را دارد تامین نان می‌کند اصلاً این حرف‌ها نیست، ولی به هر حال در هر قشری شما نگاه کنید ممکن است آدم ناجور باشد.

این می‌شود ۵ هزار تن؟
نه ۵ هزار تن را من اصلاً قبول ندارم من می‌گویم بر اساس این داده‌هایی که دادند غلط است بر اساس این موضوعاتی است که عرض کردم اون ۵ هزارتن غلط است اون وقتی می‌تواند آمار درست باشد که این ایراد‌ها رفع شده باشد.

اون خرید و فروشی که اتفاق می‌افتد چی؟
عرض کردم دیگه

چقدر به نظر شما اتفاق می‌افتد؟
یک تا دو درصد شاید هم نباشد اون یک تا دو درصد، من می‌گویم که نانوا که دارد نان خودش را تولید می‌کند کدام مردم، کدام شخص آمده گفته که آقا من امشب گشنه خوابیدم نانوای محلمان نان نداده به من نانوا از صبح که پا می‌شود تا شب دارد کار خودش را می‌کند اون سهمیه روزانه هم که دارد کلاً ۴۰۰ کیلو مثلاً بهشون سهمیه می‌دهند.

آقای نوروز مقدم شما خودتون بهتر می‌دانید اصلاً همین اتفاقات بود همین خرید و فروش‌های آرد بود که اصلاً باعث شد دولت این طرح را اجرایی بکند.
خرید فروش آرد بله بود، ولی در کجا بود؟ نه خیر اینطور نبوده شما صنف و صنعت را در نظر نگرفته اید می‌دانید چندین میلیون تن برای صنف و صنعت آرد به قیمت نان می‌دادند به قیمت نانوایی بعد تبدیل به ماکارانی فلان و این‌ها میخواست بشود برود اون‌ها هم قیمت ما بودند اون‌ها جمع شد الان آرد برای چی گران شده برای اینکه نیست کمیاب است چرا کمیاب است؟ چون نانوا دارد کار خودش را می‌کند.

بسیار خوب آقای دهنوی اگر شرایط برقرار شد بتوانیم با آقای جلال مشاور وزیر اقتصاد صحبت کنیم خیلی خوبه، چون آقای نوروز مقدم می‌گویند که این آماری که وزارت اقتصاد به دست آورده و منتشر کرده آمار دروغی است

نه من دروغ نمی‌گویم می‌گویم بر اساس داده‌هایی که دارند هست من هیچ وقت توهین نمی‌کنم به کسی که دروغ است.

آمار را که من عرض کردم بر اساس یک نموداری است.
من کی گفتم دروغ است من می‌گویم بر اساس اون داده‌هایی که دارند می‌گویند.

داده‌ها غلطه خوبه
اون داده‌ها این‌هایی که من می‌گویم در آن نیست از خودشون هم بپرسید متوجه هستند می‌دانند.

برچسب ها :
 
از   2   رای
2.5

عکس های خبر

نظرات