خروج 180 پزشک متخصص از بیمارستان علوم پزشکی شیراز در سال های گذشته

تعدادى از پزشــکان و اعضــاى هیأت علمى شیراز فعالیت خود را از حالــت تمام وقت در بیمارستان های دولتــى به نیمــه وقت در آورده اند و تمایل آن ها به فعالیت در بخش خصوصى بیشتر شده است. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس به نقل از ایلنا، با این اقدام اگر چه فعالیت پزشکان در بخش دولتى بــه طور کامل قطع نشده است امــا حجم بالاى ورودى بیمــار از اســتان هاى دیگر به شــیراز منجر به دسترسى کمتر عموم مردم به پزشکان متخصــص و با تجربه در مراکــز درمانى دولتى شده است.

در چند ماه اخیر بسیارى از بیماران با مشکل دسترســى بــه پزشــک در درمانگاه هــا مواجه هســتند که پزشــک متخصص آنها طى ســال هــاى اخیر یا از درمانگاه‌ها رفته‌اند و در مطب خصوصــى بیماران را ویزیت مى‌کنند و یا اینکه نوبت دهى آنها با دلیل نیمه وقت شدن و حجم بــالاى بیمار با نوبت هــاى طولانى مدت همراه شده اســت.

اخیرا رئیس دانشگاه علوم پزشکى شــیراز اعلام کــرد که به دلیل عــدم حمایت از متخصصــان بســیارى از آن‌هــا از خدمت تمام وقتى به نیمه وقتى تبدیل وضعیت داده اند .

به گفته ســید وحید حســینى براى تحقق اهــداف دانشــگاه در زمینه علمى، آموزشــى و درمانى نیاز به حضور اســاتید تمام وقت اســت که در این زمینه ســعى شده است قدم هایى از جمله تسریع در پرداخت ها صورت گیرد.

خـروج 180 متخصص در چند سـال گذشـته
تعرفه هاى غیرواقعى، مالیات 35 درصدى و داشــتن ســقف حقوق و تأخیر در پرداخت ها ســبب شده تا پزشکان تمایلى به فعالیت در بخش دولتى نداشته باشند.

مهرداد شــریفى، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکى شیراز با اشــاره به اینکه در2 سال گذشته تعدادى از پزشــکان و اساتید تمام وقت دانشگاه علوم پزشــکى شیراز از دانشــگاه از حالت تمام وقتى خارج شــده اند؛ عنوان مى کند: خروج به این معنا نیســت که از دانشــگاه خارج شده اند بلکــه به حالت نیمه وقت درآمده اند و شــیفت هاى صبح در بیمارســتان حضور دارند و عصرها در مطب خصوصى هستند.

شریفى با بیان اینکه در چند سال گذشته (در بازه زمانى 3ســال)180 نفر از اسـتـادان تمام وقت از دانشــگاه خارج شــده اند، بیان مى کنــد: در 6 ماه اخیــر خروجى از بخش دولتى 2 نفــر بوده اند که به دلایل شــخصى بوده است.

وى مى گوید: یکهزار هیأت علمــى و نزدیک به 500 نفــر هیأت علمى بالینى در دانشــگاه علوم پزشکى شــیراز داریم که خدمت ارائه مى دهند.

خروج اساتید باتجربه و جایگزین شدن اساتید جوان و تازه کار
معاون درمان دانشــگاه علوم پزشکى شیراز در پاســخ به این پرسش که آیا خروج پزشکان از مراکز درمانــى دولتى منجر به کندى در خدمت رســانى به بیماران نمى شــود، اینگونه پاسخ مى دهد که با خروج پزشکان سعى شده که در ازاى هر نفرى که خارج شــده بلافاصله اســاتید جــوان جایگزین کنیم و استادانى که از تمام وقتى خارج شده اند در برنامه صبح همان تعداد بیمار را مى بینند.

شریفى اضافه مى کند که در خدمات سرپایى و درمانگاهى و در نوبت بعد از ظهر پزشکانى که خارج شده اند در درمانگاه نیستند .

وى بــا بیان اینکه بین 700 تــا 800 هزار نفر خدمات ســرپایى در ســال جارى در مراکز درمانى دولتــى ارائــه داده ایم، ابراز مى کنــد: همچنین در بخش بسترى مشکلى نداریم و اساتید در عمل ها و جراحى ها حضور دارند.

شریفى با اشاره به اینکه اساتیدى که 30 سال تجربــه دارند و در مجموعــه کار کرده اند قطعا فرد باتجربه ترى هســتند و پزشــک تازه کارى که وارد مى شــود زمان مى برد، عنــوان مى کند: این بخش مهــم ترین موضوع در خروج اســاتید از حالت تمام وقتى است.

خروج پزشـکان به دلیل شرایط قانونى
معاون درمان دانشــگاه علوم پزشکى شیراز در رابطه با دلایل پزشکان براى خروج از تمام وقتى مى گوید: متاســفانه شرایطى در قانون ایجاد شده است که رغبتى به هیأت علمى شدن وجود نداشته باشد.

شریفى ادامه مى دهد: وقتی پزشک متخصص ما جراحى فوق تخصصى و پیچیده در بخش دولتى انجــام مى دهــد و به آن افتخار مى کنــد اما آن را کــم ارزش مــى کنند؛ بــه دلیل شــأن و جایگاهى اســت که به اســاتید ما نمى دهند.

شریفى با اشاره بــه اینکه اقتصاد هم مهم اســت و مالیــات هایى را کــه در بخــش دولتى وضع کرده انــد باعث کاهش در آمد پزشــکان شــده اســت،ابراز مى کند: تفاوت تعرفه در بخش خصوصى و دولتى بســیار زیاد است وهمین امر باعث شــده است بسیارى به دلیل بحث مالى تمایل داشــته باشند که از حالت تمام وقتى و دانشــگاه خارج شوند.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات