شکل‌گیری منطقه آزاد تجاری لامرد، نقطه عطف توسعه جنوب فارس

در جلسه 25 مردادماه جاری کارگروه تخصصی شورایعالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی، تبدیل وضعیت "منطقه ویژه اقتصادی" لامرد به "منطقه آزاد" مصوب شد که نویدبخش شتاب بخشی توسعه جنوب استان فارس بود. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس: تصمیم کارگروه ملی در زمینه تبدیل منطقه ویژه صنایع انرژی بر لامرد در جنوب استان فارس به منطقه آزاد تجاری هرچند در گام بعدی، باید به تصویب شورایعالی مناطق آزاد برسد، اما این دستاوردها در همین مرحله هفته گذشته در کانون اخبار اقتصادی استان فارس قرار گرفت و گویای نگاه دولت سیزدهم به آبادانی این منطقه از میهن اسلامی بود.
تایید و تصویب تبدیل منطقه ویژه اقتصادی لامرد منطقه آزاد تجاری، زمینه تحقق آرزو و انتظار چندین ساله فعالان اقتصادی - اجتماعی استان را فراهم می‌کند و به باور همگان، کلید گشایش دروازه توسعه اشتغال، تولید و صادرات و رونق جنوب فارس را در عرصه تجارت و بازرگانی بین‌المللی و منطقه‌ای فراهم خواهد آورد.

استقرار منطقه آزاد تجاری نقطه عطفی در تغییر و تحول اقتصادی این منطقه خواهد بود؛ این منطقه اقتصادی هم اینک از لحاظ زیرساخت تمامی شرایط لازم جهت ایجاد منطقه آزاد تجاری را داشته و می‌تواند به تحرک اقتصاد استان و کشور کمک نماید.
هرچند مقدمات این کار طی دو سال گذشته ایجاد شده و با پیگیری‌های استاندار فارس و نماینده مجلس به این مرحله رسیده است، فرآیند تصویب نهایی آن نیز در هیات دولت و مجلس نیز زمان‌بر خواهد بود اما این انتظار وجود دارد که همه ارکان تصمیم‌گیری و ذی نفوذ در تصویب این منطقه آزاد همانند گذشته در مرحله نهایی نیز برای احقاق مطالبات مردم حمایت لازم را داشته باشند تا زمینه تحرک بخش‌های مختلف اقتصادی فراهم شود.
جنوب فارس دارای ویژگی‌های منحصر بفردی است که در سالهای گذشته مغفول مانده بود، لذا تمامی ابعاد اقتصادی، اجتماعی و تاریخی می‌بایست توامان با بررسی‌های کارشناسی – علمی و آکادمیک در خصوص منطقه آزاد به عنوان مطالبه جدی مردم و زمینه ساز بالفعل کردن توانمندی‌های یاد شده لحاظ شود چرا که زمینه‌ساز تحولات بزرگ در عرصه ترانزیت دریایی و صادرات استانی است و باید موظبت کرد تا مبادا محرومیت این منطقه در پس مسائل سیاسی گم شود.
وجود منطقه آزاد می تواند موجب مزیت های بیشتری برای صنایع و زیرساخت های صادراتی همچون پایانه گمرکی شود و موجب اتصال به بنادر و آب‌های آزاد و درآمدزایی بیشتر برای منطقه، استان و کشور گردد.
جنوب استان فارس دارای قابلیت‌ها و توانمندی‌های کم نظیری است که با همراهی سرمایه‌گذاران قوی بومی خواهد توانست اقدامات بزرگی در عرصه زیربنایی صورت داده تا در مسیر توسعه پایدار گام بردارد.
بررسی روند اجرایی تبدیل منطقه ویژه اقتصادی به منطقه آزاد تجاری توسط در شورایعالی مناطق آزاد کشور یک خبر خوب برای مردم جنوب فارس است که با تجمیع پتانسیل‌های صنعتی، اقتصادی و تجاری این نقطه می توان به سمت توسعه همه جانبه حرکت کرد.
امروزه با وجود تحریم‌های ظالمانه، با ایجاد بسترهایی مناسب، چرخه اقتصادی جنوب فارس در بخش های مختلف تقویت گردید که در یک نمونه راه اندازی و بهره‌برداری از کارخانه آلومینیوم جنوب (سالکو) و رساندن به حداکثر ظرفیت تولید آن در سال گذشته موقعیت استثنایی را رقم زده است.
جنوب فارس از لحاظ زیرساخت‌ها تمامی شرایط لازم جهت ایجاد منطقه آزاد را دارا بوده که بیانگر مزیت‌های لازم این خطه زرخیز می باشد و از دیدگاه علمی نیز ایجاد منطقه آزاد تجاری منطبق بر استانداردهای لازم بوده و از این منظر می توان آن را مورد توجه قرار داد.

برچسب ها :
 
از   1   رای
1

عکس های خبر

نظرات