اصول حاکم بر پروانه همگرایی شبکه ثابت و همراه بازنگری شد

اصول حاکم بر صدور پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی (UNSP) در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شد.

پایگاه خبری مطبوعات فارس به نقل از پیوست، نسخه اولیه شرایط صدور یک پروانه برای ارتباطات ثابت و همراه، سال گذشته به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات رسید؛ اما این مصوبه با واکنش منفی ایرانسل روبرو شد و اپراتور دوم که احتمالا مهم‌ترین شرکتی است که می‌تواند از این پروانه استفاده کند، برخی از مفاد آن را باعث زیان‌ده بودن این پروانه می‌دانست.

روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به نقل از صادق عباسی شاهکوه دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نوشت: مرداد سال ۱۴۰۰ اولین مصوبه مربوط به همگرایی پروانه‌های ثابت و سیار تصویب شد که براساس آن اپراتورهای تلفن همراه می‌توانستند به سرمایه‌گذاری در حوزه ارتباطات ثابت وارد شوند و در بازه زمانی ۵ ساله، حدود ۵ میلیون پورت پرسرعت ایجاد کنند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: با استقرار دولت سیزدهم و برنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبتنی بر فیبرنوری و پوشش ۲۰ میلیونی در بازه زمانی سه سال و نیم، برای توسعه ارتباطات ثابت تصمیم گرفته شد مصوبه کمیسیون درباره پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی بازنگری شده و محتوای آن متناسب با هدف تعیین شده حوزه توسعه ارتباطات ثابت تغییر کند.

او با اشاره به برگزاری جلسات مختلف با دارندگان پروانه ارتباطات ثابت و سیار و بررسی چالش‌ها و موانع توسعه در این حوزه گفت: توسعه ارتباطات ثابت با توجه به مدت زمان طولانی بازگشت سرمایه‌گذاری نیازمند حمایت‌های مالی است که پس از تائید هیات وزیران حمایت‌های مالی دولتی در قالب معافیت از پرداخت حق‌السهم و همچنین اختصاص درصدی از حق‌السهم اپراتورها برای ایجاد پوشش فیبرنوری در بازنگری مصوبه UNSP پیش‌بینی شد.

این پروانه در نسخه اولیه (Convergent Network and Service Provider) CNSP نام داشت؛ اما اکنون به UNSP تغییر نام داده است. همچنین اپراتورها به حق‌السهم دولت، تعرفه خدمات الزمات ایجاد پوشش انتقاد داشتند که به نظر می‌رسد در نسخه جدید، اصلاحاتی انجام شده است.

عباسی شاهکوه تاکید کرد: مصوبه UNSP با رویکرد یکپارچه‌سازی پروانه‌های ایجاد شبکه و خدمات و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های فنی، زیرساختی و تجاری کشور تصویب شد و نحوه پوشش خانوارها، میزان حمایت‌های مالی دولتی از محل حق‌السهم اپراتورها و نحوه نظارت بر اجرای این پروژه پیش‌بینی شده است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در تشریح درصد حمایت مالی دولت گفت: در مصوبه قبلی پیش‌بینی شده بود که ۳ درصد از درآمد اپراتورهای سیار و ثابت به توسعه فیبرنوری اختصاص داده شود. با توجه به تکلیف وزارت ارتباطات مبنی بر پوشش ۲۰ میلیونی در زمانبندی سه سال و نیم، حمایت مالی دولت از ۳ درصد به ۸ درصد از درآمد اپراتورهای سیار و ۳ درصد از درآمد اپراتورهای ثابت تغییر داده شد.

دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره نحوه پوشش خانوارها در مصوبه جدید اظهار کرد: در ادبیات فیبرنوری دو نوع پوشش خانوار متصل (Home Connect) و خانوار تحت پوشش (Home Pass) داریم که در بازنگری مصوبه این موضوع به طور شفاف تعریف شده است و براساس مصوبه به ازای ایجاد پوشش تا ۳۰۰ متری خانوار در مراکز استان به ازای هر خانوار ۵۰۰ هزار تومان و در شهرهای خارج از مراکز استان به ازای هر خانوار یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به اپراتور اختصاص داده می‌شود.

عباسی شاهکوه افزود: علاوه بر آن این حمایت مالی، در حوزه اتصال نیز به ازای هر پورت FTTH که به خانوارها متصل شود دو میلیون تومان از محل ۸ درصد حق‌السهم دولت به اپراتورها کمک می‌شود و این مبالغ برای پوشش و اتصال در شهرهای غیر از هشت کلانشهر تخصیص می‌یابد.

او درباره معافیت کلانشهرها از حمایت مالی دولت گفت: چون به‌طور منطقی ارائه سرویس در هشت کلانشهر تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، کرج، شیراز، اهواز و قم توجیه اقتصادی دارد به غیر از این هشت کلانشهر، در سایر شهرها از اپراتورها برای توسعه پوشش فیبرنوری حمایت مالی می‌شود.

او افزود: مفاد مصوبه UNSP در قالب الحاقیه موافقت‌نامه پروانه برای اپراتورهای متقاضی اعمال می‌شود.

برچسب ها :
 
از   1   رای
1

عکس های خبر

نظرات