اخذ رضایت شاکی در خارج از کشور با تطبیق اینترنتی اثر انگشت

مدیرکل زندان‌های استان تهران گفت: با مساعدت دستگاه قضایی و تطبیق اثر انگشت ارسالی از ایمیل، شاکی ساکن کشورهای اسکاندیناوی مددجوی ندامتگاه تهران بزرگ پس از ۱۱ سال آزاد شد. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس به نقل از ایلنا، سیدحشمت اله حیات الغیب با اعلام این خبر گفت: یکی از مددجویان ندامتگاه تهران بزرگ که در سال ۱۳۹۰ به جرم سرقت به یک سال و سه ماه تحمل حبس و بازپرداخت ۳۳۰ گرم طلا محکوم گردیده بود، پس از سپری کردن دوران محکومیت باید در سال ۹۱ آزاد می‌شد ولی به دلیل رد مال و اعمال ماده و عجز از پرداخت همچنان در زندان به سر می‌برد.

وی ادامه داد: شاکی این زندانی از اتباع کشور افغانستان بود که بعد از خروج از ایران با هویت جدید از سال ۱۳۹۳ به عنوان پناهنده در کشور‌های اتحادیه اروپا ساکن شده به طوری که دسترسی به وی عملا غیر ممکن بوده علاوه بر این حضور این شخص در سفارت خانه‌ها و کنسولگری‌ها جهت اعلام رضایت فاقد وجاهت قانونی بود.

مدیرکل زندان‌های استان تهران تصریح کرد: با پیگیری‌های واحد مددکاری ندامتگاه و رایزنی‌های مختلف با دوستان شاکی، این فرد در یکی از کشورهای اسکاندیناوی شناسایی و مددکاران ندامتگاه موفق شدند به شماره و نشانی ایمیل این شخص دسترسی پیدا کنند.

او بیان داشت: پس از ارسال ایمیل و شرح وقعه برای شاکی و پیگیری مجدد در چندین نوبت، وی مبادرت به اعلام رضایت به همراه اثر انگشت خود نمود که این رضایت نامه از طریق مددکاری چاپ و به انضمام وضعیت قضایی و گزارش مبسوط مددکاری به دفتر دادستانی دادسرای شهرستان پاکدشت به عنوان مرجع قضایی پرونده ارسال گردید.

مقام عالی زندان‌های استان تهران افزود: بر طبق قانون شرط رضایت، حضور فیزیکی شخص شاکی در دادسرا می‌باشد ولی از آنجا که این کار غیرممکن بود مددکاران با مراجعات مستمر و دیدار قضایی با دادیاران اجرای احکام و دادستان پاکدشت و تعاملات سازنده با ضابطین قضایی خصوصا شخص دادستان، اصالت رضایت نامه با تمهیدات و مساعدت مراجع قضایی مورد تایید قرار گرفت به طوری که اثر انگشت رضایت نامه شاکی با اثر انگشت موجود در اداره آگاهی و مستندات پلیسی در هنگام طرح دعوی منطبق گردید و پس از انطباق کامل با دستور مدعی العموم شهرستان پاکدشت، مددجوی مذکور پس از ۱۱ سال تحمل حبس به آغوش خانواده بازگشت.

وی در پایان گفت: این فرایند پس از ۱۰ ماه پیگیری واحد مددکاری و همکاری بی‌دریغ مقامات قضایی به ثمر نشست ضمن این که اعسار مددجو چندین بار از سوی مراجع قضایی پذیرفته شده بود ولی به دلیل عجز از پرداخت پیش قسط و همچنین معرفی وثیقه از سوی مددجو، آزادی وی به تعویق افتاده بود.

شایان ذکر است اخذ رضایت و آزادی برخی از زندانیان نیاز به پیگیری‌های ویژه مددکاران اجتماعی زندان‌ها دارد که این امر به صورت شبانه روزی توسط آنان انجام می‌شود.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات