درباره خواص نوشیدنی گوجه فرنگی

گوجه فرنگی با نام علمی Solanum lycopersicum میوه ای بومی آمریکای جنوبی است. البته با وجود آن که از نظر گیاه شناسی به خانواده میوه ها تعلق دارد، معمولاً مانند سبزیجات خورده و آماده می شود. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس: این گیاه از دیدگاه تغذیه ای اهمیت فراوانی دارد زیرا منبع غذایی اصلی آنتی اکسیدان لیکوپن به شمار می رود. این ترکیب آنتی اکسیدانی با فواید سلامتی بسیاری از جمله کاهش خطر بیماری قلبی- عروقی و انواع سرطان ها در ارتباط است. گوجه فرنگی در عین حال منبع عالی ویتامین ث، پتاسیم، فولات و ویتامین K است.

در مورد خواص سلامتی اسموتی گوجه فرنگی چه می دانید؟

گفتنی است که به طور معمول گوجه‌ فرنگی‌های رسیده به رنگ قرمز هستند اما می‌ توانند در رنگ‌های مختلفی از جمله زرد، نارنجی، سبز و بنفش نیز رشد کنند.

علاوه بر این، بسیاری از زیرگونه های گوجه فرنگی با شکل ها و طعم های مختلف وجود دارند که ممکن است در داخل کشور کمتر با آنها رو به رو شده باشیم.

 

به علت اهمیت اقتصادی، این گیاه موضوع تحقیق و پژوهش‌های بسیاری بوده است و در علم ژنتیک هم به ‌عنوان یکی از گیاهان الگو شناخته می‌شود. تحقیقات انجام‌شده بر این گیاه در سال 1990 به تولید نخستین نوع ترا ریخته مجاز برای مصرف و تجارت در ایالات متحده آمریکا انجامید.

میزان آب گوجه فرنگی حدود 95 درصد است. 5 درصد دیگر عمدتاً از کربوهیدرات ها و فیبر تشکیل شده است. این گیاه از لحاظ ارزش غذایی بسیار کم‌ کالری است و مواد معدنی موجود در آن به نوع خاک و کود بستگی دارند که شامل پتاسیم، کلر و فسفر می شود.

در این میان گوجه فرنگی منبع خوبی از فیبر نیز به شمار می رود. حدود 1.5 گرم در هر گوجه فرنگی متوسط را فیبر تشکیل می دهد. اکثر فیبر موجود در گوجه فرنگی (نزدیک به 87 درصد) نامحلول و به شکل همی سلولز، سلولز و لیگنین است.

حال به نظر شما چگونه می توان همه این فواید را آن هم با طعمی دلچسب در اختیار داشت؟ بله درست است به سادگی و تنها با تهیه یک لیوان اسموتی گوجه فرنگی.

اسموتی ها بهترین راه برای تغذیه سریع هستند. از طرفی طرز تهیه آسانی دارند و با گشت و گذاری متخصر در فضای اینترنت می توان به تعداد زیادی دستور العمل اسموتی که در آنها از انواع میوه ها و دانه ها استفاده می شود دسترسی یافت.

به ندرت در چنین دستور هایی از سبزیجات استفاده می شود، (البته کلم پیچ یک استثناست!) اما افزودن آنها به اسموتی ها می تواند محتوای تغذیه ای دریافتی را ارتقا دهد و به سطح بالاتری برساند. گوجه فرنگی یکی از سبزیجاتی است که نه تنها فواید یک سبزی را به شما ارائه می دهد بلکه طعمی مشابه میوه دارد و از این نظر خوش خوراک تر است.

اما اسموتی گوجه فرنگی چه فوایدی برای سلامتی شما به همراه دارد؟ مواردی که در ادامه اشاره می شوند با استناد به مقالات منتشر شده توسط انتشارات سیج جمع آوری شده اند:

سلامت پوست
مصرف منظم گوجه فرنگی به زیبایی پوست شما کمک می کند. در واقع محتوای لیکوپنی گوجه فرنگی به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی به محافظت از پوست در برابر آسیب های خورشید یاری می رساند. این ترکیب همچنین سبب می شود تا پوست نسبت به آسیب اشعه ماوراء بنفش که یکی از دلایل اصلی ایجاد خطوط ریز و چین و چروک روی پوست صورت است، حساسیت کمتری داشته باشد.

محتوای ارزشمند آنتی اکسیدانی
گوجه فرنگی حاوی ویتامین های آ و ث است که هر دو آنتی اکسیدان های قوی به شمار می روند و به خنثی سازی اثرات مخرب رادیکال های آزاد بر بدن کمک می کنند. ویتامین ث خود در جلوگیری از سرماخوردگی و تقویت سیستم ایمنی نقش مهمی ایفا می کند و ویتامین آ نیز برای حفظ سلامت چشم ضروری است.

در مورد خواص سلامتی اسموتی گوجه فرنگی چه می دانید؟

کاهش سطح قند خون
گوجه فرنگی یک ماده غذایی عالی برای دیابتی ها به منظور کاهش سطح قند خون است. این گیاه حاوی کربوهیدرات بسیار محدودی است و می تواند به کنترل سطح گلوکز ادرار کمک کند. گوجه فرنگی همچنین منبع بسیار خوبی از کروم محسوب می شود که در راستای تنظیم قند خون و در عین حال فیبر موثر است.

منبع ویتامین B3
ویتامین B3 به بهبود گردش خون از طریق شریان ها و عروق کمک می کند. در حال حاضر ویتامین های خانواده ب به عنوان ویتامین های انرژی زا شناخته می شوند و ویتامین مذکور هم از این قاعده مستثنی نیست. B3 به بدن یاری می رساند تا پروتئین ها، چربی ها، کربوهیدرات ها و غیره را برای تولید انرژی پردازش کند.

هضم بهتر
مصرف روزانه آب گوجه فرنگی کبد را سالم نگه می دارد، به هضم بهتر غذا کمک، حرکات منظم روده را تضمین و از یبوست جلوگیری می کند.

سم زدایی کبد
آب گوجه فرنگی در عین حال در دفع ترکیبات مضر و سمی از بدن به واسطه حفظ سلامت کبد معجزه می کند.

سلامت مو
نوشیدن آب گوجه فرنگی به صورت منظم سلامت مو را بهبود می بخشد. محتوای ویتامین K در گوجه فرنگی نه تنها بینایی چشم را تقویت می کند، بلکه باعث رشد موهای سالم نیز می شود.

به منظور تهیه یک لیوان اسموتی گوجه فرنگی معجزه آمیز به مواد زیر نیاز داریم:

- نصف فنجان آب گوجه فرنگی تازه

- یک چهارم فنجان آب هویج تازه

- سه الی پنج عدد توت فرنگی به دلخواه

- چندین تکه یخ

تمام مواد اولیه را داخل مخلوط کن بریزید و تا ایجاد ترکیبی یک دست صبر کنید. همچنین می توانید در صورت لزوم یخ بیشتری اضافه و یا از مقداری عسل استفاده کنید.

 

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات