شاخص‌های آب و فاضلاب استان فارس بر مدار صعود

در آیین بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب شهر جدید صدرا که با حضور حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری و عنایت الله رحیمی استاندار فارس برگزار شد، معاون وزیر نیرو توضیحاتی در زمینه ابعاد اجرای این طرح ارائه کرد.

مطبوعات فارس / مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در این باره گفت:  تاسیسات این تصفیه‌خانه شامل تصفیه‌خانه مدرن با ظرفیت ۱۳ هراز متر مکعب در شبانه روز است که ۶۵ کیلومتر شبکه جمع‌آوری در این محدوده اجرا شده و جمعیت حدود ۸۷ هزار نفر از خدمات جمع‌آوری فاضلاب بهره‌مند می‌شوند.



وی ادامه داد: عملیات اجرایی این پروژه در پایان سال ۱۳۹۵ آغاز شد و با اعتبار ۱۳۸ میلیارد تومان به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: از پساب تصفیه شده این تصفیه‌خانه برای فضای سبز و بخش صنعت استفاده خواهد شد.



جانباز همچنین با اشاره به طرح آبرسانی به شهر فسا و استهبان بیان کرد: آبرسانی به شهرهای فسا و استهبان که در این آیین به بهره‌برداری رسید، شامل خطوط متعدد و تصفیه‌خانه‌ای با ظرفیت ۵۳۰ لیتر بر ثانیه و ۲۶۰ متر ارتفاع پمپاژ است.
به گفته این مقام مسئول،  تا سال ۱۳۹۲ تنها چهار تصفیه‌خانه فاضلاب در  فارس وجود داشت که در دولت تدبیر و امید ۶ تصفیه‌خانه در این استان احداث شده و ۲.۵ برابر افزایش ظرفیت داشته است.

جانباز افزود: از سال ۱۳۹۲ تا کنون ۲۵۶ هزار متر مکعب در شبانه‌روز به ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب استان فارس افزوده شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: قبل از دولت تدبیر و امید ۲ تصفیه‌خانه آب در استان فارس وجود داشت که در این دولت چهار تصفیه‌خانه بزرگ با ظرفیت ۲۵۴ هزار متر مکعب در شبانه‌روز به ظرفیت تصفیه‌خانه‌های آب استان افزوده شده است.
 
رهایی شیراز از  معضلات زیست‌محیطی نبود تصفیه خانه صدرا

شهر جدید صدرا که در دهه هفتاد برای اسکان سرریز جمعیت کلانشهر شیراز احداث شد، در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال غربی شیراز قرار دارد.

استاندار فارس، سه‌شنبه در حاشیه آیین بهره‌برداری از مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب این شهر جدید در جمع خبرنگاران گفت: با افتتاح این طرح، حدود ۸۰ هزار نفر از جمعیت شهر صدرا تحت پوشش دفع بهداشتی فاضلاب قرار می‌گیرند که هم برای محیط زیست مناسب است و هم از پساب آن در زمینه فضای سبز و صنعت نیز می‌توان استفاده کرد.

عنایت‌الله رحیمی افزود: نبود یک تصفیه خانه مناسب و مدرن سبب شده بود که ساکنان این منطقه طی سال‌های گذشته با مشکلات بسیاری مواجه شوند که با راه‌اندازی این تصفیه خانه این مشکلات به حداقل ممکن خواهد رسید.وی ادامه داد: در نبود این تصفیه خانه، علاوه بر مشکلاتی که برای ساکنان شهر صدرا ایجاد می‌شد، فاضلاب ایجاد شده به سمت شهر شیراز سرازیر می‌شد و منابع آب زیرزمینی، قنات‌ها و چشمه‌ها را دچار آسیب زیست محیطی می‌کرد.

او اظهار داشت: بر همین اساس تصمیم گرفته شد که زمینی در اینجا تامین شود و با مذاکراتی که با اداره کل اوقاف و مستاجر آن انجام شد و با همکاری شرکت عمران صدرا، زمین مورد نیاز تامین شد و کار به سمت انعقاد قرارداد پیش رفت و نتیجه آن اقدامات این شد که امروز شاهد افتتاح این تصفیه خانه پیشرفته هستیم.

استاندار فارس بیان کرد: اجرای این طرح افزون بر ۱۳۶ میلیارد تومان هزینه دفتری به دنبال داشته که این عدد به احتساب ارزش روز بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان ارزش‌گذاری می‌شود.

رحیمی، ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک کلنگ فاضلاب غرب صدرا هم که بنا است هفته آینده به پیمان برود به زمین بخورد.

وی، اقدامات دولت در زمینه تصفیه خانه‌ها، شبکه جمع‌آوری و انتقال فاضلاب در این استان را خوب توصیف کرد و افزود: از جمله در تیرماه امسال شاهد افتتاح تصفیه خانه شماره دو شیراز با دستور رئیس جمهوری بودیم که با افتتاح آن، ۶۰۰ هزار نفر به جمعیت تحت پوشش دفع بهداشتی فاضلاب شهر شیراز افزوده شد.

او گفت: تا قبل از افتتاح این تصفیه خانه ۴۰۰ هزار نفر از جمله شهر شیراز تحت پوشش دفع بهداشتی فاضلاب بودند که تصفیه خانه شماره دو شیراز ۶۰۰ نفر دیگر به این جمعیت افزود.

رحیمی اظهار داشت: سال گذشته نیز تصفیه خانه نورآباد ممسنی وارد مدار شد و می‌کوشیم که تصفیه خانه شهر کازرون را نیز تا پایان دولت و حتی در صورت امکان تا پایان امسال به سرانجام برسانیم.

استاندار فارس گفت: هم‌اینک در ۶ مرکز شهرستانی استان نیز شاهد اجرای پروژه‌های تصفیه خانه فاضلاب، شبکه جمع آوری و خطوط انتقال هستیم که میزان پیشرفت فیزیکی آنها افزون بر ۶۵ درصد است که با استفاده از تسهیلات بانک توسعه اسلامی در حال اجرا هستند.

رحیمی گفت: علاوه بر این و برای نخستین بار در دولت تدبیر و امید، هشت روستای استان فارس از شبکه جمع‌آوری فاضلاب و تصفیه خانه بهره‌مند شدند.

 

 

 

برچسب ها :
 
از   2   رای
3

عکس های خبر

نظرات