حل مشکلات ریشه‌ای سرعت اینترنت با توسعه فیبرنوری

طبق گفته مسئولان، توسعه شبکه فیبرنوری به شکل ریشه‌ای مشکلات مربوط به سرعت‌دهی اینترنت را در کشور برطرف می‌کند و این طرح به عنوان زیرساخت شبکه ارتباطاتی است و برای چند دهه آینده کشور و سرعت اینترنت را تا ۱۰۰ برابر افزایش خواهد داد. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس به نقل از ایسنا، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار است در تاریخ ۱۱ اسفندماه سال جاری برگزار شود و وزارت کشور موظف شده تا در حداقل یک هشتم حوزه‌های دارای تعدد کرسی مجلس، انتخابات را به صورت کاملاً الکترونیکی برگزار کند. از جمله مزیت‌های الکترونیکی شدن انتخابات می‌توان به کاهش هزینه‌های انتخاباتی و افزایش دقت و سرعت عمل فرآیند انتخابات اشاره کرد؛ در این راستا طبق گفته مسئولان ۲۰ درصد از انتخابات امسال قرار است به شکل الکترونیک برگزار شود.

در همین رابطه مجید سلطانی- مدیرعامل شرکت مخابرات ایران- در گفت و گو با ایسنا درباره اقدامات این شرکت در برگزاری الکترونیکی انتخابات اظهار کرد: از دو سال و نیم گذشته، هم در بخش ثابت و هم در بخش سیار، به کار توسعه سرعت زیادی داده‌ایم اما یک اقدام خاص برای فرمانداری‌ها و بخش‌داری‌ها انجام داده‌ایم و آن این است که تفاهم‌نامه‌ای در هفتم شهریورماه سال جاری با معاون وزیر کشور به امضا رساندیم که این کار را با همکاری استانداران، فرمانداران و شهرداران، انجام دهیم. خوشبختانه ۹۹ درصد فرمانداری‌ها و حدود ۸۶ درصد بخش‌داری‌ها درحال حاضر به فیبر نوری متصل اند البته تعدادی هم باقی مانده‌اند که تا روز انتخابات متصل می‌شوند.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با اشاره به این‌که صندوق‌های اخذ رأی، یک بخش ثابت و یک بخش سیار دارند، تصریح کرد: در بخش‌های ثابت، اصلاً مشکلی نداریم و در بخش‌های سیار هم با بازدیدهای میدانی که شخصاً از استان‌ها داشتم، بعضی از مشکلات، در نقاط صندوق‌های سیار هم زیر یک‌درصد است.

این هفته در خبر دیگری اعلام شد که یک پیام‌رسان داخلی دیگر دارای قابلیت تماس صوتی و تصویری شد. سال گذشته امکان تماس صوتی و تصویری از سه پیام‌رسان ایرانی با اپراتورهای تلفن ثابت و همراه که به دنبال گلایه برخی کاربران ساکن کشورهای دیگر که مایل به برقراری ارتباطات با اعضای خانواده بودند، فراهم شد. حال با گذشت یک سال این موضوع رئیس سازمان تنظیم مقررات از ایجاد این قابلیت در یک پیام رسان داخلی دیگر خبر داد.

او در این زمینه گفت: نسخه‌ی جدید ایتا با قابلیت تماس صوتی و تصویری و چند قابلیت جدید به دستم رسید، خوش‌بینم با تغییر تکنولوژی که این پیام‌رسان می‌دهد، رضایت کاربران رو جلب کند و به زودی نسخه جدیدش در دسترس عموم قرار بگیرد.

ارسال لایحه حریم خصوصی کاربران تا پایان سال به مجلس از جمله مهم ترین خبرهایی بود که منتشر شد. عیسی زارع‌پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سوالی درباره آخرین لایحه حریم خصوصی کاربران گفت: لایحه در کارگروه ویژه اقتصادی دولت نهایی شد و به صحن دولت آمد و برای یک سری بررسی‌های حقوقی به کمیسیون حقوقی و قضایی دولت ارجاع شده که الان در کمیسیون روی آن بحث می‌شود و سه چهار جلسه تشکیل شده و امیدوارم پیش از پایان سال نهایی شود و به مجلس بفرستیم.

همچنین در هفته ای که گذشت در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ نمایندگان مجلس با هدف رونق کسب و کارهای اینترنتی در بستر سکو (پلتفرم)های داخلی، مالیات کسب و کارهای اشخاص حقیقی که تا پایان سال ۱۴۰۲ پرونده مالیاتی نداشتند را مطابق بند (ت) تبصره ۱۱ مشمول نرخ صفر کردند.

البته در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نیز مطابق بند (د) تبصره ۶ به منظور حمایت از کسب و کارهای اشخاص حقیقی در سکوهای داخلی، این افراد از پرداخت مالیات معاف بودند.

شبکه‌های ۵G یا نسل پنجم، سرعت بسیار بالاتری در مقایسه با نسل قبلی دارند و قابلیت‌های آینده‌گرا مانند رانندگی خودران را امکان پذیر می‌کنند و پیش بینی می شود اشتراک های ۵G در سال ۲۰۲۷، به ۴.۴ میلیارد برسد.

در ایران همانند سایر کشورها نسل پنجم اینترنت نیازمندی‌ها و زیرساخت‌هایی می‌خواهد که زیرساخت اصلی آن فرکانس است؛ بر اساس آخرین آمار اعلامی از سوی وزارت ارتباطات از ابتدای آغاز به کار وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم ۸۴۰ سایت نسل پنجم تلفن همراه با هدف افزایش کیفیت و سرعت اینترنت راه اندازی شده است.

در این باره اپراتور دوم تلفن همراه اخیرا اعلام کرد که به مناسبت ۴۵ سالگی دهه فجر انقلاب اسلامی، تعداد سایت‌های ۵G خود را به عدد ۸۴۵ رسانده است. از سوی دیگر درباره اپراتور اول تلفن همراه هم در مجمع عمومی فوق‌العاده اخیرش اعلام شده که تا کنون بیش از ۹۰۰ سایت نسل پنجم در کشور نصب کرده است.

فناوری فیبرنوری پهنای باندی بسیار بالاتر از کابل‌های مسی معمولی دارد و داده‌های صوتی و تصویری را به راحتی با پهنای باند بالا تا ۱۰ گیگابیت برثانیه و بالاتر انتقال می‌دهد، به همین دلیل است که با گسترش فناوری و نیاز به اینترنت پرسرعت، جایگزینی کابل‌های مسی قدیمی با فیبر نوری به یک ضرورت تبدیل می‌شود.

در حال حاضر طبق وعده وزیر ارتباطات، با افتتاح پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها در سه شهر میبد، بافق و حمیدیه استان یزد میزان پوشش از ۶ میلیون خانوار در سراسر کشور فراتر رفته است و این قابلیت وجود دارد تا کاربران به سرعت تا ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه دست پیدا کنند. موضوعی که بارها مسئولان از جمله وزیر ارتباطات به آن اشاره و تأکید کردند هیچ تکنولوژِی نمی‌تواند جای ارتباطات پرسرعت فیبرنوری را بگیرد.

عملیاتی شدن ۱۵۰ کیلومتر فیبر نوری زیر دریا و ارتباطات فضایی در دولت سیزدهم از جمله خبرهایی بود که در پایان هفته منتشر شد. عیسی زارع‌پور شامگاه ۲۶ بهمن ماه در جلسه شورای اداری مازندران که در استانداری برگزار شد، اعلام کرد دولت سیزدهم در مدت ۲ سال اخیر ۱۵۰ کیلومتری فیبر نوری زیر دریا و ارتباطات فضایی را عملیاتی کرده است.

او با تاکید براینکه توسعه شبکه فیبرنوری به شکل ریشه ای مشکلات مربوط به سرعت دهی اینترنت را در کشور برطرف خواهد کرد گفت تا هفته دولت سال ۱۴۰۳ و یا در نهایت پایان سال طرح فیبرنوری درکل مازندران اجرایی خواهد شد. این طرح به عنوان زیر ساخت شبکه ارتباطاتی است و برای چند دهه آینده کشور و سرعت اینترنت را تا ۱۰۰ برابر افزایش خواهد داد. 

برچسب ها :
 
از   6   رای
4.71

عکس های خبر

نظرات